Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 13, 2020 19:05:16 GMT 1
Midt i den travle by lå de fleste forretninger åbne til langt ude på natten. Specielt i dette område hvor kreative kunstnere og barer lod folket henslænge sig i en slump af kavalkader og usigelige spektakler. Men trods at gaden var feststemt og oplyst, lå en ganske bestemt bygning faldefærdigt hen. Den var gammel, med snørklede søljer og stuk i taget. Indenfor fandtes der bøger fra gulv til loft og flere lå på gulvet halvåbne. Boghandlen mindede mere om et bibliotek om end ikke en samlers drøm og mareridt på samme tid. LAngt oppe under loftet, hængende fra en gammel mørnet stige hang den unge mand. Hans hår var vildt og han var iført gevandter af en ældre dato. ''Kom nuuu'', mumlede han halvirriteret som han rakte ud efter en bog der desværre var højere oppe end stigen nåede. Ganske vidst, kunne han havde brugt sine evner til at få bogen ned, men Felix glemte ofte hans overnaturlige evner og foretrak som de færreste de gamle menneskelige tendenser.
Post by Gabriel Darklighter on Jul 13, 2020 19:14:34 GMT 1
Den lille klokke over døren bimlede og Gabriel trådte ind i boghandlen. Duften af papir, mørnede læderbind og mølkugler ramte ham som en væg og hans højnede sanser satte ikke pris på den duft, uanset hvor nostalgisk den end måtte være. Den mindede ham om hans tid i lære i Frankrig, en tid han helst glemte. Det rislede koldt ned ad ryggen på ham men han rystede det af sig inden han gik længere ind og lod blikket finde vej op til sin ven der balancerede farligt på en høj stige. "Felix," sagde han med et lidt forundret smil, "hvad fuck har du gang i?"
Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 13, 2020 19:44:06 GMT 1
Felix havde knapt hørt dørklokken inden Gabriels stemme nåede ham. Med ét gled han ned af stigen og nåede lige akkurat at tage fat i den øverste hylde hvor han nu hang og dinglede. ''Gabriel?'', han så ned på sin storsmilende kammerat og sendte ham et fjoget smil. ''Der er den her bog jeg gerne vil læse, men den er ret højt oppe'', med megen umage satte han foden ind i hylden og bad i sit stille sind at ikke hylderne også vil brase sammen. Det var jo ikke fordi at han havde erstattet dem i sine mange år som antikvar. ''Hvae'', hans blik sænkede sig mod de mange bøger hvorpå han prøvende forsøgte at sætte foden ind hvor han kunne. ''Hvad laver du her?'', spurgte han selvom hans stemme nok nærmere var mumlende ind i reolen imens han koncentrerede sig umådeligt på at komme ned udne at falde.
Post by Gabriel Darklighter on Jul 13, 2020 19:51:20 GMT 1
Gabriel sukkede mens han betragtede sin ven balancere på en bogreol. Det var ikke det dummeste Felix kunne foretage sig, langt fra faktisk, men det var alligevel et af de mere underholdende syn. Han lagde armene over kors og lænede sig mod et bord fyldt til randen med bøger. Et par røg på gulvet ved hans vægt der pressede imod bordet, men den vilde stabel lod ellers til ikke at kollapse yderligere. Han ville ikke tilbyde sin hjælp før den blev efterspurgt, og allerede der var det underholdende nok at se Felix komme galt afsted. "Jeg er færdig for i aften nede på møllen," sagde han med et træk på skuldrene. "Kom forbi for at se hvad du lavede." Sandheden om at han egentlig ikke havde lyst til at tage hjem var ikke værd at nævne.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 13, 2020 20:07:37 GMT 1
''Pas lige på'', brummede Felix da bøgerne faldt på gulvet. Ikke at det gjorde noget synderligt galt at de gjorde det, han havde alligevel ingen intention om at færdiggøre dem. ''Fik du mange kunder så?'', spurgte han en anelse drillende, samtidig som at han næsten skvattede fra reolen men formåede at holde sig fast. Den gamle arkivarie havde dog lært noget af sine mange år på de skæve hylder. Felix anede ikke så meget om Gabriels hjemmeliv, andet end at han boede i noget palæ og at hans far var nogen successfuld mand som han engang havde solgt, eller rettere sagt givet, nogle bøger til. ''Jeg laver nu ikke mere end de andre dage, men jeg overvejede at gå ud i aften, jeg har lyst til noget bittert'', mumlede han idet han med et brag skvattede fra bogreolen og faldt med et pladask på det gamle trægulv der klagende knirkede under hans tunge vægt. Et slag der havde været dødelig for et menneske, men for Felix nåede han blot at sætte sig op lettere fortumlet inden hylden væltede halvt ud og overlæssede ham med de gamle støvede bøger så han blev helt indhyllet i en støvsky.
Post by Gabriel Darklighter on Jul 13, 2020 20:32:57 GMT 1
Gabriel havde svært ved at holde masken da Felix endelig drattede ned på gulvet. Støvet rejste sig som en tung dyne der lagde sig over bøger og hylder og hår. Da støvet lagde sig rettede Gabriel sig mere op og viftede de sidste rester af skyen bort fra ansigtet inden han trådte tættere på og rakte en hånd ned til sin ven for at hjælpe ham på benene. "Njah, det var mest scenearbejde, så ingen private kunder idag," svarede han med et træk på skuldrene og hjalp med at børste støv af Felix' skuldre og ud af hans hår. Han grinede, men ikke det sædvanlige brede grin. Det var mere eftertænksomt. Hans arbejde var et arbejde, men også en måde at komme væk hjemmefra og slippe sig selv løs. Han både hadede og elskede det, men livet var ikke kun en dans på roser. For ham var det dans i sløret lys med hænderne i et fast greb om stangen. "Jeg ville selv foreslå at tage en bid et sted," sagde han. "Vi kan slå et smut ud og se om nogle af kunstnerne har drukket for meget absint?" han blinkede drilsk.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 15, 2020 10:38:34 GMT 1
Af ren menneskelig vane ømmede den lave mand sig, for det gjorde slet ikke ondt. Han greb Gabriels hånd og lod sig trække op imens han gav sig til at støve sig selv af, bogen var nu glemt. ’’Er det ikke sådan man tjener penge? Altså de private?’’, spurgte han lettere fraværende imens hans blik faldt ærgerligt på den ødelagte hylde og de mange bøger som nu lå hulter til bulter. Han havde set Gabriel in action et par gange, men hans gudfrygtige natur havde altid ledt ham ud af de mørke sale. ’’Absint? Var det ikke en 1800-tals glæde? Jeg synes ikke det er ligeså stærkt længere’’, han gav sig til at rette på de ældre gevandter, han nød det ældre og slidte men nok mest fordi at han aldrig rigtig havde taget tiden til at sætte sig ind i den moderne mode. ’’Hvilket minder mig om…’’, han så længselsfuldt på boghylderne og hævede armen i et forsøg på at pege den næste bog ud.
Post by Gabriel Darklighter on Jul 15, 2020 14:06:15 GMT 1
"Både og," sagde han kortfattet som svar på hans første spørgsmål imens de fik det værste støv af antikvariaten, og han skiftede hurtigt emne. "Absint er mere populært i Paris end man skulle tro," han grinede. "Styrken ligger jo heller ikke i alkoholen, men i urterne de er lavet på. Og når folk har drukket sig stangstive med den grønne fe, så bruser deres blod endnu mere." Han blinkede sigende til Felix og med et hiv i hans ærme dirigerede ham med sig mod døren. "Kom nu med, din skøre kegle, det skal nok blive hyggeligt!"
Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 15, 2020 20:45:03 GMT 1
’’Okay okay know it all’’, brummede Felix idét han blev dirigeret mod hoveddøren samtidig med at han kastede et længselsfuldt blik mod bøgerne. Gabriels forklaring havde mindet ham om Samson og håret: det var ikke håret men troen som gav ham styrke. Felix skulede mod Gabriel idet de kom ud i den kølige natteluft. ’’Det har regnet’’, konstaterede han som hans højnede sanser opsnappede de skæve brostens fugtige lugt. Han skævede mod Gabriel og derefter ned på sine ældre gevandter, for de fleste havde han nok lignet en ung herre som klædte sig ud i et Harry Potter live, for Felix selv var det hverdag. ’’Burde jeg måske bytte til jeg ved ikke… noget mere moderne?’’, spurgte han imens han missede med øjnene fra alt det pludselige lys der oplyste gaden.
Post by Gabriel Darklighter on Jul 15, 2020 21:18:30 GMT 1
Gabriel himlede med øjnene, først over Felix' brok over at det havde regnet, og dernæst over at han ville klæde om. "Det er for sent nu, men vi kan tage hen til Sacre Coeur," han pegede ned ad gaden hvor de lige knap kunne skimte, "og så kan vi finde noget at spise og så kan vi tage ned på Møllen bagefter?" han smilede og trak Felix med sig ud på gaden hvor der, trods tidspunktet på aftenen, emmede af liv og glade dage.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 17, 2020 18:00:30 GMT 1
Felix himlede med øjnene. Ikke fordi at han var særlig overfladisk, men han vil heller ikke misse tiden helt og holdent, det gjorde det sværere at jage. ’’Okay okay’’, brummede han idet han næsten i løbende skridt forsøgte at følge med Gabriel. Hans blik flød over de mange mennesker. ’’Hvad laver folk overhovedet ude så sent? Ser de ikke televisions kassen eller sådan noget?’’, spurgte han lettere konfus, han kunne mærke de varme kroppe og duften af jern der pulserede under det varme læder. ’’Og det der projekt, for resten. Din far vil have at jeg skal aflægge rapport, så den skal du også have med’’.
Post by Gabriel Darklighter on Jul 17, 2020 19:02:11 GMT 1
Gabriel havde lykkeligt glemt alt om det “projekt”, men da Felix nævnte det vendte det hele tilbage. Eller sådan det meste. Hovedtrækkene. Essensen, måske. Sandheden var at han egentlig var temmelig ligeglad og havde langt mere sjov med Felix når de føjtede rundt i byen og drak de fordrukne turisters maguerita-søde blod end bag et skrivebord med bøger stablet foran sig. Matthew havde håbet det kunne kaste lidt dannelse af sig på Gabriel, men det havde i virkeligheden ikke fostret ret meget andet end sjov og ballade. “Øh hva`? Nårh, den kan vi hente senere,” sagde han fraværende mens de nærmede sig Sacre Ceour.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 17, 2020 19:17:34 GMT 1
Projektet indebar noget med at de skulle finde…. Han kunne ikke helt huske det, men essensen var at det var vigtigt. ’’Så jeg gætter at du sover hos mig eller hvad?’’, spurgte han drilskt trods de begge vidste at det var sandt. Helt oppe under tagryggen i et gammelt værelse der var præget af flere huller med indtrængende lys fra de rådne planler, lå Felix store himmelseng med de tunge gardiner der beskyttede fra den blændende sol. Felix synes egentlig det var ganske charmerende. ’’Tror du vi kan overbevise præsten om en smagsprøve? Det kunne du skrive i din rapport’’, svarede han drillende som han skubbede til Gabriel med sin skulder idet de nærmede sig Sacre Coeur. Den smukke kirke lå badet i turistlys og de mange blinkende lys fra mobilerne.
Post by Gabriel Darklighter on Jul 17, 2020 19:56:11 GMT 1
“Hvis du ikke har noget imod at jeg crasher hos dig, altså,” sagde Gabriel og sendte sin forhutlede ven et underfundigt blik da de rundede hjørnet og stod foran den imponerende bygning. Han kastede et blik rundt på den lille mængde af unge turister der hang ud foran monumentet og drak og festede natten væk. Han nikkede mod en fyr der var lidt udenfor en gruppe og stodmog svajede for sig selv, en flaske spiritus i hånden. Han lod ikke til at holde sammen med nogen andre så han var et udemærket mål. De sneg sig ind på ham, fik ham lokket lidt væk fra pladsen og over på den side af kirken der var vendt væk fra place du tertre og trappen foran. Her kunne de i ro og mag stille tørsten på ham og mærke hvordan hans alkoholdige blod brusede igennem dem inden de efterlod ham i rendestenen, stadig i live men helt klart mere forkommen end før.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 17, 2020 20:54:42 GMT 1
Det dunkede i tindingerne på ham. Rusen susede fra hans tæer hele vejen op i hårrødderne. Et sagligt smil bredte sig som han holdt hånden ud mod kirkens kolde stenvæg. ''Du bliver nødt til at gøre det'', lo han imens han gestikulerede mod liget i rendestenen. ''Riv håret af ham, jeg vil have det'', klukkede han, det var problemet når han havde drukket, latteren vil indfinde sig og den var svær at slukke. Det blændende smil sad simpelthen fast og han blev nødt til at løfte den ene underarm mod sine læber. ''Kom nu Gabriel, det er så ulækkert jeg vil ikke gøre det selv'', alligevel forsøgte Felix at gå mod den unge mand som han skubbede til med spidsen af foden inden han veg tilbage med et fnis.