Post by Gabriel Darklighter on Sept 14, 2020 12:11:24 GMT 1
Der var tyst i det store bibliotek hvor bøgerne rakte fra gulv til loft. Gabriel havde siddet ved en olielampe og læst igennem en kedelig bog for at finde ud af om han overhovedet gad at skrives ind på Academie Francaise, en del af det nyligt reviderede Institut de France som Louis d. XVIII for nyligt havde reformeret. Han trak en hånd gennem det blonde hår og smækkede bogen sammen til stor irritation for Vladimir, der sad i en lænestol ved pejsen, der opvarmede det kolde palæ. Den gamle vampyrs øjne blev til smalle sprækker som han holdt øje med Gabriels studier, men Gabriel var langt fra klar til at tage nogen optagelsesprøve eller lignende. Hans tanker var en del andre steder for tiden. Han længtes efter at komme ud af biblioteket og ud i Paris. Han havde slået sine folder en del på Mont Martre de seneste par måneder og han nød det kreative miljø af kunstnere og studerende der ramlede sammen i filosofiske diskussioner over den ene flaske absint efter den anden. Han rakte trolig ud efter den næste bog og så uinteresseret på dens omslag inden han åbnede den og foregav at nærlæse indholdsfortegnelsen mens han holdt øje med Vladimir over kanten af bogen for at se hvornår den gamle vampyr ville falde i staver eller døse hen efter sit gode indtag af vodka sendt direkte fra Tsar Aleksander d. I.
Post by Angelique Bourbon on Sept 14, 2020 14:03:07 GMT 1
Angelique sad overfor Gabriel med næsen i en af de store bøger. Hendes studier var markant anderledes end Gabriels, bogen han selv sad med havde hun forlængst været igennem. Derfor så hun også op med samme irritation som Vladimir da han smækkede den sammen. Hun skriblede noget ned i sin notesbog, og rejste sig da triumferende fra bordet, hvor hun drillende stak en finger i siden på Gabriel, inden hun gik hen til Vladimir ved ilden. Hun overrakte ham notesbogen med et venlig smil og foldede hænderne pænt bag ryggen som en artig skolepige. ''Jeg er færdig med det første nu'', fortalte hun, som hun lod ham inspicere det. ''Jeg går igang med den nye bog nu, er det okay?'', det var ikke et spørgsmål hun ventede på svar fra. Istedet gik hun kækt hen og satte sig tilbage ved bordet og greb efter en ny bog, og en anden notesbog.
Post by Gabriel Darklighter on Sept 14, 2020 14:07:24 GMT 1
Gabriel fulgte hende med blikket over til Vladimir der lod til at blive rystet lidt ud af sine tanker, tog notesbogen og bladrede den kort igennem inden han nikkee til hende uden et ord om at fortsætte. Da hun dumpede tilbage på stolen med de mange puder så hun kunne nå bordet, hævede han et øjenbryn af hende. "Hvad har du gang i?" spurgte han lavmælt så Vladimir ikke kunne høre dem. "Du kan da bare lade som om du har lavet dine lektier. Det er jo ikke noget du behøver at vise hver gang," tilføjede han henkastet mens han ligegyldigt bladrede om på en ny side og læste absolut ingenting. Sandheden var at det var mere genopfriskning for ham. Han havde læst bøgerne i biblioteket før, hver og én, og selvom viden var godt sagde det ham stadig ikke særlig meget. Han kunne mærke det kriblede i ham for at komme ud af palæet og ud i byen til sine bekendtskaber.
Post by Angelique Bourbon on Sept 14, 2020 14:24:01 GMT 1
Angelique skævede til sin storebror og hævede et øjenbryn ved hans ord. ''Og det er derfor, at jeg er fars yndlingsbarn'', svarede hun ham i samme uhørlige hvisken. Hun rystede på hovedet af hans ord, for hun lavede altid sine ting til punkt og prikke. Hun slog op på den gældende side i den gamle bog og flyttede sig sat hun sad på knæene for at kigge igennem bogen. Men Gabriel havde allerede ødelagt hendes koncentration. Hun så tvært op på ham imens hun hvilede sit ansigt i hånden. ''Og hvad gør du så når han beder om at se dit kladehæfte?'', spurgte hun, selvom hun egentlig godt kendte svaret, for Gabriel fik sjældent kigget sine ting igennem. Det var kun fordi at hun stadig var regnet som at være den lille at de holdt øje med hendes læren.
Post by Gabriel Darklighter on Sept 14, 2020 14:30:55 GMT 1
"Jeg siger da jeg har mistet det eller det røg i pejsen ved en trækvind," hviskede han tilbage og skævede kort til Vladimir, der var for langt borte i sin bog og sin drink til at lade til at bekymre sig om de tos hvisken. Normalt ville han måske være mere på stikkerne men dagen fra fremskreden og de havde allerede siddet der et par timer. Gabriel lukkede langsomt sin bog i så siderne ikke sagde et højt bump ligesom før. Han så sigende på hende inden han rejste sig og gik hen til Vladimirs stol. "Vladimir, jeg har fået læst det sidste jeg skulle nu," sagde han med hænderne foldet foran sig. "Kan jeg gå nu?" "Ja ja," brummede Vladimir uden at se op fra sin bog og Gabriel bukkede og afsluttede med et høfligt "tak" inden han gik tilbage til sin plads og smilede kækt til Angela. "Se? Det er nemt nok," hviskede han ned til hende. "Når de er optaget eller på anden måde distraheret kan man få stort set lige det man vil!"
Post by Angelique Bourbon on Sept 14, 2020 14:43:05 GMT 1
Angelique måbede ved Gabriels frækhed. Tænk at han turde at snyde den ældre vampyr sådan. ''Har du ingen respekt?'', hviskede hun, selvom hun et sted fandt en fascination i sin brors manipulation. Hun klappede selv bogen i en anelse stille og så på ham med smalle øjne. ''Han kommer jo ikke til at tro på mig, jeg har jo lige været oppe og sige at jeg starter den næste bog?'', hviskede hun selvom hun nu fandt sig selv glide ned af stolen. Hun holdt sin notesbog mod sit bryst som hun gik over til Vladimir og lagde en hånd på armlænet. Hun så på ham med sine store søde blå øjne og smilede. ''Jeg er færdig, må jeg også gerne gå?'', spurgte hun sødladent, det pulserede nærmest i hendes tindinger som løgnen gled over hendes læber.
Post by Gabriel Darklighter on Sept 14, 2020 14:46:20 GMT 1
Denne gang var Vladimir knap så ligeglad. Hans blik fjernede sig fra bogen ved lyden af Angelas stemme og han så langsomt op på hende med øjne som smalle sprækker inden han kiggede hen på Gabriel, der dovent stod lænet mod bordet med en hånd i bordpladen og en i siden. Han så tilbage på Angela med et hævet øjenbryn. "Så lad gå," sagde han brysk med et kort nik til hende. Gabriel måtte presse læberne sammen for at undertrykke et smil og blinkede til Angela som de forlod biblioteket. "Man skal bare vide hvornår de er i deres svageste situationer, så kan man udnytte det til sin fordel," forklarede han da døren lukkede sig bag dem og de var sluppet ud af det kedelige bibliotek.
Post by Angelique Bourbon on Sept 14, 2020 14:54:22 GMT 1
Imens hun ventede på Vladimirs svar kunne hun mærke hvordan en rødmen sneg sig over hendes kinder. Hun vidste også, at hun blev nødt til at læse videre efter sin sengetid for ikke at falde bagud hvis nu Vladimir skulle tjekke hendes lektier. Men alligevel føltes det rart at få lov til at slippe, selvom at hun vidste at det var med en hvis bekostning. Hun kiggede på Gabriel som de kom ud fra biblioteket. ''Han så lige igennem mig, Gabriel. Jeg er ikke nogen idiot'', svarede hun en anelse forfjamsket og chokeret over sin tidlige aften. Normal ville hun have læst til morgenstunden for at gøre Vladimir glad, men nu havde hun hele aftenen? ''Hvordan gør du det der uden at få dårlig samvittighed?''.
Post by Gabriel Darklighter on Sept 14, 2020 14:59:41 GMT 1
Han grinede af hendes uskyldige sind og lagde en broderlig arm om hendes skuldre og gav hende et klem. "Jeg har gjort det så meget jeg ikke kan huske hvordan jeg får dårlig samvittighed længere, cherie," sagde han med et smil ned til hende og stoppede op ved foden af den lange trappe der ledte ned til entresalen. "Desuden er der ikke noget der er værd at få dårlig samvittighed over," han klappede hende lidt beroligende på skulderen. "Du skal bare lære at slappe af og hvile i dine ord og handlinger. Hvis du virkelig vil have noget, så skal du turde gøre nogle ting som andre måske ikke er villige til fordi de er bange for konsekvenserne," han slog ud med armene. "Se på mig! Jeg er et omvandrende eksempel på at alle handlinger har konsekvenser, og jeg tager dem i stiv arm når de kommer. Men indtil da vil jeg have lov til at gøre hvad jeg har lyst til, og det indbefatter blandt andet at stikke af til Mont Martre lige om lidt og drikke en helvedes masse absint og elske med nogle smukke mennesker," han smilede bredt så de spidse hugtænder glimtede i det dæmpede skær fra lyset.
Post by Angelique Bourbon on Sept 14, 2020 23:00:34 GMT 1
Angelique lyttede indgående til sin storebrors fortælling. Kunne hun monstro selv være så overbevisende? Hun tvivlede. Hun havde jo lært altid at være ærlig så alt dette virkede nærmest unaturligt. Hun fulgte alligevel efter ham, og måbede ved hans fortælling om Mont Matre. Hun havde set tegninger derfra som han selv havde tager med hjem til hende. “Må jeg komme med?”, vovede hun da at spørge som hun følte en ny bølge af mod strømme over hende ifølge af Gabriels ord. Hun havde aldrig før været udenfor palæet. Det hørte ikke til en fin dame havde hun lært, men det lød nu sjovt det Gabriel skulle. Selvom hun aldrig selv havde drukket hverken absinth eller andet rusmiddel. Tobakken var det nærmeste hun var kommet, og selv dette var under Gabriels fordærv.
Post by Gabriel Darklighter on Sept 15, 2020 14:32:44 GMT 1
"Tjoh, hvorfor ikke?!" han trak på skuldrene. Han havde aldrig forstået Matthews hang til at holde Angela indendøre. Hun var jo efterhånden halvtreds år gammel, og hun var en af de bedre børnevampyrer han havde mødt. "Men du må altså finde dig i at sidde foran i sadlen," sagde han idet han tog hende med sig gennem entrésalen og kom udenfor. Det var en forårsmåned, aftenen var stadig kølig men man kunne mærke at solen havde varmet jorden allerede og en mild dis steg op fra jorden omkring palæet. De gik hen til stalden hvor han fandt sin hest og saddel og fik løftet hende op og sidde som en lille dame inden han selv svang sig op og red bort fra palæet ud i byen. Vagterne ved gitterporten åbnede for dem og de satte kurs mod Mont Martre hvor han fik Angela med ind i et hus under påskud at hun var en dværg. Der var mennesker fra alle dele af samfundet og fra hele verden. Vandpiber boblede, røgelse steg til vejrs og sende duft af sandeltræ og roser ud i det store rum; der blev skålet i vin og absint og i bunker af puder og skindtæpper lå folk og filosoferede eller elskede - eller begge dele. En grammofon stod og knitrede på hvad der mest af alt mindede om en bardisk hvor en kulsort franskmand stod og skænkede op til gæsterne, der kom. Der var enkelte vampyrer i mængden. Gabriel tog Angela ved hånden og nærmede sig bardisken hvor han bestilte to glas absint. Han smilede ned til hende da det blev serveret dem og han skålede til hende. "Til friheden!" hilste han og bundede glasset. En blond fyr nærmede sig ham og de udvekslede et dybt kys inden manden forsvandt tilbage ud i mængden. Ingen lod til at tage sig det mindste af det. Mont Martre var frihedens højborg i Paris, og alt kunne ske.
Post by Angelique Bourbon on Sept 15, 2020 14:41:49 GMT 1
Angelique havde aldrig oplevet noget lignende. Mængden af mennesker, lyde og lugte. Hun tog imod glasset med en vis skepsis og skålede genert med Gabriel. Hun havde overværet de voksne gøre det hjemme på palæet, men hun havde aldrig selv deltaget. Hun lagde forsigtigt glasset mod sine læber, men måtte tage sig i at rynke på næsen over det stærke væske. Det brændte på hendes læber og smagte både sødt og surt på en og samme gang. Hun observerede som Gabriel gav sig til at æde den andre unge herres ansigt inden hun meget hurtigt fik helt glasset ud i en nærstående plante uden at det blev opdaget. Det var ikke noget for hende. Alligevel fandt hun sig selv snart i en dyb samtale med en ung fyr ved hendes side. ''Jeg er dværg'', svarede hun da han kommenterede på hendes tydelige barnlige udseende. Heldigvis var hun iført en af de mere moderne kjoler uden alle broderierne og kniplingerne. Det var den nye mode som Isobel havde bestilt til hende uden Matthews accept eller viden. Hun kunne ikke lade være med at le over den unge herres tydelige konfuse holdning til hendes udseende men han accepterede det og snart kom flere hen til dem som hun sad som cirkelleder og underholdte dem alle med sin læren og kunnen og dem ligeså. ''Det er min storebror'', hun pegede på Gabriel med et stolt smil, for første gang ubekymret.
Post by Gabriel Darklighter on Sept 15, 2020 14:52:28 GMT 1
Absinten sendte bløde strenge af varme ud i kroppen og Gabriel fik endnu et glas serveret inden han vendte opmærksomheden imod Angela, der havde tiltrukket et lille publikum. Der blev klappet og hujet da hun præsenterede Gabriel som sin storebror. Et par folk i mængden grinede lidt over det, fordi det var den typiske søforklaring elskende kom med når de var i huset. Hele huset, der bestod af flere tilstødende rum uden døre, og tre etager op til et fladt tag hvor der var overdækket så man kunne sidde deroppe selv når det regnede, bød alle folk velkomne. Nogen foretrak at komme der for at drikke, nogen for at snakke og diskutere poesi eller religion eller politik, mens andre fandt elskere og gå i lag med ude midt i det åbne. Der var snak, sang, hede støn og latter i en sød blanding med grammofonens blide musik. Han smilede til hende og lagde en hånd på hendes hoved og bøjede sig ned til hende. "Prøv at se om du kan digte noget mere om det," sagde han og blinkede skjult til hende med hentydning til hendes tilværelse som dværg. Det ville være oplagt at hun kunne afprøve sine skuespil og løgne hernede hvor folk var for opfyldt af alkohol og tobak og nydelse til at opdage noget. En anden mand kom atter over og trak Gabriel lidt bort fra mængden så han kunne servicere ham med et gement blowjob i en døråbning, dog uden at tage blikket fra Angela. Det tog ikke længe og han vendte tilbage til hende og publikummet, nu med sit tredje glas absint for at rense munden, og han lyttede til hvad han bildte de omkringsiddende ind.
Post by Angelique Bourbon on Sept 15, 2020 15:03:19 GMT 1
Endnu engang rødmede Angelique en anelse ved Gabriels idé, hun brød sig ikke om tanken om at lyve. På den anden side, så var dette blot mennesker. Hun havde lært at de knapt var noget værd, at de døde som fluer. Hun skævede til Gabriel og følte sig pludselig meget alene da han forsvandt over i et hjørne. Selvom at da hun opdagede hvad han gik igang med at hun pludselig vendte sig mod cirklen igen. ''Vores mor forsøgte at sælge mig til et cirkus. Men min bror betalte hende istedet det samme som cirkuset ville'', forklarede hun imens hun lavede en kort nikken mod Gabriel, som var det derfor at han var igang med et så lurvet job. Hun sendte et venligt smil sin skaren som alle syntes at blive meget rørte. ''Jeg har svært ved at få arbejde så jeg går i skole. Men... Jeg vil gerne arbejde med heste. Ponyer'', forsøgte hun sig selvom det egentlig var en ret dårlig løgn baseret på en sandhed. Hun fik nu tildelt et lille glas vin som hun tappert holdt mellem begge hænder som var det et kop kaffe. Hun skævede til Gabriel da han kom tilbage ind i cirklen. Langsomt men sikkert formede der sig et drillende smil. ''Min bror samler på tånegle, så hvis der er nogen som har en ekstra til overs så må de gerne give den til ham. Det er hans glæde når han kommer hjem. Lige nu leder han efter en som er formet som en støvle''.
Post by Gabriel Darklighter on Sept 15, 2020 15:10:43 GMT 1
De grinede alle sammen i kor, Gabriel med et smil og en rysten på hovedet. "Nu snakker du vidst i tåger," sagde han venligt og så på folkene omkring dem. "Tror absinten er steget hende til hovedet," indvendte han og flere grinte og skålede inden de langsomt begyndte at gå tilbage til hvad de end havde været i færd med inden Angela og Gabriel var kommet til. Han tog hende med op på en af de øvre etager hvor de fandt et bord ved et vindue så de kunne se ud over byen deroppefra. Der var lidt mere affærdet på denne etage, eller, der var ikke så meget snak, mest elskende der begav sig rundt i lokalerne, splitterragende nøgne og ublu. Gabriel sank ned i en stol og skålede med Angela. "Velkommen til," sagde han. "Mit lille frirum, mit åndelige og kødelige fristed." Han smilede hen over kanten af vinglasset. "Hvad synes du?" spurgte han med hovedet lidt på skrå. Røgelsen hang tungt i luften heroppe og lysene på bordene flakkede lidt i en trækvind. Bygningen var ikke i den mest stabile forfatning, med slidt trægulv, tapet der skallede af i hjørnerne og vinduer der var lidt utætte hist og her, men det var præcis det der skulle til for at danne rammerne for Gabriel. Forfaldet var syndigt og han elskede det.