Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 26, 2020 13:13:54 GMT 1
Det trommede på taget og ruskede i det lille stråtækte bindeværkshus. Indenfor stod kopper og samlede dråberne der fandt vej gennem tørven og plingede næsten metallisk i leret. I skæret fra et enkelt vokslys sad to mænd henslængt over bordet. Begge var iført de hvide præstekåber som man bar udenfor messen. Det var tydeligt at de var i familie, sønnen var blot en yngre udgave af den ældre herre som strengt sad og holdt øje som den unge knægt sad med bøjet nakke og læste versene op på latin. Deres hytte var ydmyg, lille og nærmest minimalistisk i udstyret. For hos dem var det gud som talte, hjalp og var med dem i hverdagen. Midt i deres anspændte aftenlæsning rejste den ældre herre sig op med et ryg. En let banken lød på døren de havde lukket med bagsiden af en stol så at ikke den stod og slog i uvejret. Med et irriteret udtryk gik Zacharias mod døren og fjernede stolen for at åbne den på klem. “Ja?”.
Post by Vladimir K.T. Darklighter on Jul 26, 2020 13:41:59 GMT 1
Han havde ikke været meget for turen, men Matthew havde sendt ham afsted, og når man blev sendt afsted så var der ingen grund til at gå tilbage igen. Det havde i forvejen været en træls tur ned til Toulouse hvorfra han skulle videre til Bordeaux, men han havde i nattens mørke forvildet sig ud i noget der mest af alt mindede om marker og plovveje. Vejret var heller ikke i hans favør. Det var koldt og blæsende og regnfuldt, og det gjorde det stort set umuligt for hesten at komme frem i de mudrede pløre. Kappen var tung af fugt og regndråberne glinsede i pelskraven da han endelig spottede et lys i det fjerne. Et lille hus der lå udenfor hvad der lignede en lille by med kirke, markedsplads omkring et lille gadekær og smed. Han havde taget en tur ind igennem for at se sig om efter en kro men da der ikke var noget sted der havde husly måtte han indse at det afsidesliggende hus nok var det bedste valg. Mudderet splaskede op ad de tunge støvler og rejsekappen som han hoppede ned fra hesten, fortøjrede den til en ensom stolpe og gjorde sig vej op til huset. Over skulderen havde han rejsetaske fra sadlen med diverse ting i. Hans klæder var praktiske men viste stadig en vis status i form af brokader i kanterne og højst detaljeret læderværk. Han havde ladt sine større våben blive hjemme i Firenze, men havde beholdt en smuk daggert med oxyderet klinge og rosentræshæfte. Det sølvgrå hår var trukket tilbage i en slap hestehale der tiltrak sig en del opmærksomhed fra regnen. Døren blev åbnet lidt på klem og han stod ansigt til ansigt med en mand klædt i katolske messeklæder. "Min gode herre," sagde han på sit bedste franske, "jeg søger ly for stormen for en enkelt nat. Byen her har ingen kro hvor jeg ellers ville have tilbragt natten. Kan De give mig ly til stormen er drevet over?"
Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 26, 2020 13:55:29 GMT 1
Det var sjældent at fremmede kom til deres by, endnu mere sjældent at nogen bankede på. Zacharias, en mand af gud, vidste først ikke hvad han skulle sige ved synet af denne mand som havde klæder finere end paven. En anelse sky slog han døren op til deres ydmyge hjem. “Selvfølgelig, monsieur. Du som vår næste kan få hvad jeg har”, sagde han erbødigt som Vladimir måtte dukke sig for få plads under det snævre tag. Med en pekulier interesse løftede Felix hovedet fra Bibelen og stirrede på den fremmede. Aldrig havde han set folk i sådanne klæder, ej heller et så stort menneske, som var han en kønnere udgave af Goliath. “Félix!”, lød en skrap tone fra Zacharias som han daskede sønnen over baghovedet så at knægten vil fokuserer på sine studier. Dasker virkede knapt, for Felix kunne næsten ikke fjerne sit blik fra manden. “De er ikke fra Frankrig? Hvor er du fra?”, spurgte han nysgerrigt inden hans far nåede at sende et andet slag efter ham. “Beklager. Min søn, han er ikke alene dum men også ustyrlig fræk. Jeg kan se at de kommer langvejsfra, lad mig tørre deres kappe”, Zacharias holdt armene ud som for at hjælpe. “Hvad laver du I Frankrig?”, afbrød Felix nu sin fader, bogen lå næsten glemt under hans lange fingre som hans blå øjne fortsat var låst på den fremmede.
Post by Vladimir K.T. Darklighter on Jul 26, 2020 14:14:42 GMT 1
Vladimir trådte taknemmeligt ind i den lavloftede hytte og med et nemt klik fra sølvspændet lod kappen glide over i sin værts udstrakte arme. Det var ikke fordi der var meget plads, og det utætte loft bevidnede at der var få midler til rådighed for hyttens beboere. Det var væsentligt anderledes når man så på hvor han kom fra. Overdådige slotte og palæer med forgyldte sale og haller, høje vinduer og pompøse søjlegange. Alligevel var Vladimir ikke for god til at modtage husly når vejret var så skidt som det var lige nu. Matthew og Isobel ville måske have opsøgt kirken og været der, mens Vladimir foretrak et sted der måske kunne byde på varme til de våde klæder. Ikke at han mærkede kulden, men tyngden var det værste. "Som tak," han gled en simpel sølvring af sin lillefinger og gav værten sammen med kappen. "Det er ikke meget men jeg håber De vil modtage min taknemmelighed." Han smilede stramt inden hans blik landede på den unge mand. Han var spørgelysten og et lys var tændt i hans øjne af nysgerrighed og tanker om den store verden udenfor den lille franske bygd. "Jeg kommer mange steder fra, min ven," sagde han og satte sig på en bænk ved siden af ildstedet. Flammerne lunede og hans tøj dampede. "Mit blod har hjemme i Siberien, men før jeg kom her til jeres hjem har jeg tilbragt mange år i nabolandet Italien hvor jeg bor," fortalte han trods faderens tydelige afvisning af Felix' nysgerrighed. Italien var måske et vidt begreb. De fleste kendte knap nok navnet på landet hvor paven boede, men kun navnet på byen Rom.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 26, 2020 14:36:25 GMT 1
Det var tydeligt at spore en vis form for pinlighed i Zacharias’ ansigt både fra at modtage ringen og nu hans uvorne søn. “Kirken takker mange gange”, svarede den gamle præst med hænderne samlet frem for sig som var en bøn blevet hørt med den lille sølvring. Andromedius familien spenderede hvad de havde på opretholdelsen af kirken, deres hjem var en reflektion af deres ydmyge liv de levede for gud. Felix selv vil have mere. Derfor spærrede han øjenene vidt op og lod munden tabes til et lille ‘o’ ved den fremmedes berettelser. “Har du nogensinde mødt paven? Er der bjørne i Sibirien? Er det sandt at Italiens frugter er sødere end vores?”, udbrød han så den allerede pinlige Zacharias begyndte at tysse på ham, men Felix var ikke til at stoppe. Hans spørgsmål var hurtige på åndeløst fransk og han kunne havde fortsat om ikke at Zacharias igen men denne gang endnu hårdere slog ham over nakken så at den unge mand næsten slog hovedet i bordet. “Læs dine vers nu, Félix og lad være med at bebyrde vores gæst”, instruerede Zacharias som han satte sig ved siden af den unge knægt, og så på den fremmede med et undskyldende blik. “Tilgiv ham, han ved ikke bedre. Mit navn er Zacharias Andromedius oh dette er min søn Félix Pvelius”. Felix kiggede nu endnu engang op, dog flygtigt som brændte allerede det næste spørgsmål på hans tunge men var ræd for faderens kvælende slag.
Post by Vladimir K.T. Darklighter on Jul 26, 2020 14:58:51 GMT 1
Der var få ting i livet som Vladimir ikke kunne lide, måske endda, med en vis mængde værdi i ordet, decideret hadede. En af tingene han ikke kunne udstå var begrænsning af nysgerrighed og viden, det andet var religion. Tilsammen betød det sådan cirka at Zacharias var epitomen af alt hvad han hadede. Desværre ville det være imod hans æreskodeks at slå en mand ihjel og efterlade sønnen til sin egen skæbne. Men noget ved Felix gjorde at Vladimir var interesseret i ham. Hans unge sind og den måde han trodsede sin far for at få mere at vide om verden udenfor. "Jeg har ikke selv mødt Paven, nej," sagde han med et minimalt smil i mundvigen. "Men jeg har set Perugia og Rom," han så ned i flammerne i ildstedet mens han mindedes. "Siberien er vild og dyrene er større end man ser dem her i landet," han så tilbage op på Felix. "Måske du skulle med til Italien? Så kan du selv finde svar på dine spørgsmål," han blinkede sigende til ham uden at ville røbe frugternes hemmeligheder. "Men," han rejste sig og så på Zacharias, "jeg har haft en lang rejse og ønsker at trække mig tilbage for aftenen. Har I et kammer jeg kan hvile i så jeg ikke forstyrrer jer?"
Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 26, 2020 15:31:42 GMT 1
Selvom at Felix’ blik nu var rettet mod bogen var han lutter øre over hvad den fremmede fortalte. Aldrig havde han hørt mere fantastiske historier. Da Vladimir blinkede til ham, bredte der sig et bredt ungdrenget smil over hans læber af taknemmelighed over at manden havde trodset Zacharias og besvaret hans spørgsmål. Felix blinkede igen inden han lænede sig dybt ned i bogen for at kunne læse det som stod. Hans syn havde aldrig været specielt godt. “Jeg må desværre bede dem om ikke at give ham disse tanker monsieur”, begyndte Zacharias ydmygt selvom der var en vis autoritet i hans stemme. “Vi er blot en simpel præstefamilie. Felix begynder sit embede på søndag når han fylder 16, vi følger Guds plan.”. Imens hans far prædike kiggede Felix atter op for at skære ansigt til den rejsende. Han vidste godt at der ikke var nogen chance for at han nogensinde vil forlade bygden. “Jeg kan vise Dem til deres kammer”, svarede Felix underandigt som han sendte et englesmil til sin fader. “Hvis de blot følger mig”. Med disse ord rejste Felix sig ligeså og førte manden mod døren i det bagerste del af det lille hus. Han åbnede døren og gik ind for at tænde de få vokslys i værelset. Det var, ligesom resten af huset, småt og ydmygt. Sengen var lavet af hø og et hjemmevævet tæppe lå ovenpå, ved siden af hang præstekåber e og blinkede i lyset sf de levende lys. Men det var ingenting for når man kiggede op på loftet og langs væggene i det lille rum, kunne man se utallige kalkmalerier. Malet realistisk med ansigtsudtryk af både jomfruen dom græd og bedte. Alle udtryk var malet med en perfektionisme og detalje som kun de færreste mestrede med kalken. Felix rakte den fremmede et natlinne med sine blåstængte hænder. “Jeg fok aldrig deres navn?”.
Post by Vladimir K.T. Darklighter on Jul 26, 2020 15:55:04 GMT 1
Vladimir fulgte tavst med Felix igennem den lille hytte og ind i et værelse der måske var halv størrelse af stuen de netop havde siddet i. Hans blik fangede de udsøgte kalkmalerier på loftet og væggene. Et sært sted at have sådan nogen når resten af hytten var faldefærdig og ikke specielt vedligeholdt. Alligevel var de imponerende i deres egen lille verden her under det lave, utætte tag, og ville bestemt være en kirke værdig hvis de blev kalket under en katedralgs buede loft. Han tog fraværende imod natkåben mens han fortsat betragtede kalkmalerierne og hørte knap nok Felix' spørgsmål, der dog alligevel trængte igennem mens han stod og funderede over de smukke billeder. "Vladimir Konstantin Tchaikovsky," svarede han og vendte blikket mod den unge mand. "Er disse dit værk?" spurgte han og pegede på kalkmalerierne. Det forekom ham ikke just at være noget som en præst ville give sig i kast med, og han begyndte at fornemme hvad det var ved Felix som havde vakt hans interesse. Det her kunne være et af de få unge genier han havde mulighed for at redde fra en dødsyg skæbne i en flække hvor ingen kunne se deres potentiale.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 26, 2020 16:04:18 GMT 1
Felix måtte bide sig selv i tungen for ikke at spørge om at Vladimir kunne udtale navnet igen. Måden han rullede på tungen fik det til at kilde ned af hans rygrad. “Vladimir”, gentog han så lavt han kunne i et forsøg på ligeså at rulle med tungen, men blev snart slået ud sf kurs. Smilet bredte dig endnu engang på hans læber som han nikkede. “Jep, jeg øver mig herinde og så maler jeg de rigtige i kirken, de er ikke så gode dem her”, svarede han med en vis stolthed i sin stemme, hvilket var modsat hans faders ydmyghed. Felix hævede armen og lod spidsen af sin pegefinger over ansigtet på en af de nøje malede figurer. “Gud har tilsmilet mig med muligheden for at hjælpe at restaurere vores gamle kirke. Du skulle komme og se den, jeg tror godt fu vil kunne lide min Goliath”, han sendte Vladimir et drenget smil, han kunne jo ikke vide at han synes de lignede hinanden.
Post by Vladimir K.T. Darklighter on Jul 26, 2020 16:26:41 GMT 1
Der var ingen tvivl hos Vladimir længere. Den her knægt skulle med ham, koste hvad det ville. Det ville ikke blive nemt at overtale den gamle mand inde i stuen men han tænkte at en mulighed nok ville byde sig til inden længe. Kunne han købe knægten med sig? Næppe. Kunne han kidnappe ham? Muligvis, men det ville hurtigt blive opdaget. Han måtte komme op med en anden plan, og istedet nikkede imponeret. "Hvis jeg kunne ville jeg tilbyde dig at komme med mig," sagde Vladimir en kende sørgmodigt. "Jeg kan se dig male nogle af de store katedraler i Firenze." Han smilede trist ned til den unge mand.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 26, 2020 17:00:03 GMT 1
Et gisp forlod Felix læber og han støttede sig mod et lille træbord. “Mener de det, monsieur Vladimir?”, gispede han som kun en franskmand kunne gøre det. Han udtalte kun Vladimirs navn for st få lov til at rulle på ordene. Det var som et lys blev tændt i ham, for Vladimir var jo tydeligvis en med penge og velstand. Felix kunne se det for sig, brokadejakkerne med ægte knapper! Ægte kalkmaling, italiensk og sød frugt. Han ville komme nærmere gud hvis blot han kunne opleve noget andet end denne lille flække. Med hænderne hævede over hovedet sænkede Felix sig på sine knæ og så bedende op på manden med det lyseste hår han nogensinde havde set. “Jeg ber dig monsieur! Jeg vil gøre alting for dem. Jeg vil overbevise min papa”.
Post by Vladimir K.T. Darklighter on Jul 26, 2020 17:09:15 GMT 1
Der var noget bedårende over hans iver, og Vladimir kunne ikke skjule et lille smil mens han så på Felix der lå på knæ foran ham. Der var ikke skyggen af tvivl og han måtte væbne sig med forsvar af valget af knægten overfor Matthew - og så forresten også sørge for at han ikke endte i hans kløer, men han kunne godt se det fungere. Han havde plads i sit hjem i Firenze, og kunne også nok altid hjælpe ham med selv at finde noget når han havde fået opbygget sig et godt omdømme i de italienske kunstnerkredse. Han lagde næsten helligt en hånd på det unge hoved som velsignede han ham. I det dæmpede skær fra stearinlysene var billedet næsten ikonisk. "Gør du det," sagde han smilende. "Jeg tager afsted når du er klar," forsikrede han ham og hjalp ham op og stå.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 26, 2020 17:25:32 GMT 1
Et triumferende smil spredte sig over Felix’ læber. Det var for godt til at være sandt. Han stod nu med hjælpen fra Vladimir og bøjede erbødigt sin nakke der var rød fra alle ørefigenerne. “Jeg skal snakke med ham om det, monsieur! Tak! Tak! Tusind tak!”, Felix’ blik veg knapt fra Vladimir’s ansigt. Manden som holdt nøglen til en fremtid udenfor landbruget. Med et håbefuldt smil og et lille vink forlod han soveværelset hvor han nærmest lidt for ivrigt kom til at smække med døren ind e han gav sig til at snakke med sin fader.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Jul 26, 2020 17:40:01 GMT 1
Der var efterhånden gået et par dage og stemningen i det lille hus havde aldrig været mere trykket. Vladimirs tilstedeværelse havde fået Felix til at få blod på tanden for eventyr men uanset hvor mange gange de begge havde forsøgt at overtale Zacharias. Felix havde endda tryglet på sine knæ, bedt standhaftigt til gud og undgået at forsømme sine pligter for at falde i god jord. Men ingenting havde ændret på faderens holdning, og det var derfor på tide at tage sagen i egen hånd.
Det havde været eftermiddag, da Zacharias havde sagt farvel til den sidste troende at Felix havde fundet ham ensom i kirken. Med kæben spændt konfronterede han ham endnu engang, men da det blot endte i en større diskussion, havde Felix rakt ud efter det store sølvkors de havde fået tilsendt fra paven og givet sig til at slå Zacharias. Slagene var blevet nærmest mekaniske tilsidst, som var han i en drøm hvor han slet ikke kunne holde op. Felix rettede sig op og så på sit værk, manden han før havde kaldt far havde knapt et hovede tilbage. Han spyttede på liget og tørrede sig svedent over panden hvor det første lag af blod lod sig sygeligt stikke fast til hans arm. De gamle træpaneler og smukke kalkmalerier var ligeså udsat fra det blodstængde gardin. Men Felix var ligeglad, nu ejede ingen ham. Med et tørt smil, vendte han sig mod de store døre til kirken. Han var iført sine sorte bukser og den sorte skjorte. Om hans hals hvilede den hvide præstekrave. I hånden holdt han korset, mordvåbnet og ved hans fødder lå de sørgelige rester af hvad der engang havde været den konservative præst. Hsn lænede sig ned og trak sølvringen af faderens finger og holdt den i hånden imens han stirrede på sit værk med en grotesk fascination.
Post by Vladimir K.T. Darklighter on Jul 26, 2020 17:48:01 GMT 1
Det havde været et meget længere ophold end Vladimir havde regnet med, men han havde forsøgt at holde sig forholdsvist pænt i baggrunden selvom han var mere stædig end Zacharias måske havde regnet med. Den første dag var gået og den næste med, og Vladimir var begyndt at overveje at gøre en ende på manden selv. Han var derfor gået mod kirken i ly af den mørke, stormomsuste eftermiddag, og havde søgt hen til den lille bykirkes indgang. Indenfor var det tydeligt at Felix havde sat sit præg på udsmykningen. Kalkmalerierne herinde var om muligt endnu smukkere end dem der havde været i hytten. Men der var kommet en tilføjelse i form af røde stænk nu da han så Felix stå med korset i hånden, bloddryppende og med rester af hår i nogle af indgraveringerne. Der var stille i kirken og Vladimir gik op imod ham med langsomme skridt. "Felix?" spurgte han varsomt da han kom tættere på og stoppede op ved siden af den unge mand og hans døde far. Han lagde en tung hånd på hans skulder. "Hvad er der sket?" der var ikke så meget at rafle om men han var stadig imponeret over hvor meget styrke den unge mand havde i sig. Det var lovende.