Post by Darklighter (admin) on Sept 8, 2020 14:13:16 GMT 1
Som aftalt havde Vladimir kontaktet Felix en dag i forvejen med tidspunkt for bestillingsarbejdet. De ville oprindeligt have haft udført arbejdet hos maleren selv, men da Matthew nægtede at fjerne de bånd som Aurelia bar, der holdt hende fanget til palæet i fysisk forstand, måtte Vladimir bede Felix om at pakke sit malergrej og tage det til palæet. Han fik stillet en vogn og chauffør til rådighed, så transport ikke skulle være et problem. Vladimir hentede ham ved hoveddøren og med hjælp fra tjenerne fik de bakset grejet op i kontoret hvor Aurelia sad i en lænestol foran pejsen. Hun lignede et lig, en udsultet fange fra en koncentrationslejr. Hendes hud var bleggrå, hendes øjnes hvide farve var næsten sort, blodårerne trak sig som tydelige streger op og ned ad hendes arme, og hendes gravide mave var udspilet under den ellers formløse, grå kjole der var yderligere plettet sort nu. Det havde kun været en uge siden de havde set hinanden i biblioteket, og her var hun, højgravid og næsten klar til at føde. Matthew tog imod dem med et smil og et håndtryk. "Ahh, monsieur Andromedius," sagde han. Hans blik kunne have spist ham levende som en eftermiddagssnack og han guidede ham ind i kontoret. "Hvor er jeg glad for at du vil komme og male mig og min kone? Specielt i denne lykkelige tid," han tog Felix nærmere for at hilse på Aurelia mens Vladimir holdt sig tavs i baggrunden, den lille remote control klar og gemt i håndfladen bag ryggen.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Sept 8, 2020 14:21:25 GMT 1
Tiden efter, at Felix havde fået fjernet det lille objekt fra sit hovede havde været anderledes. Totalt andelredes. Han var stadig afhængig af sin medicin og ikke mindst blodet mere end andre, men han så nu verden som var den blomstret på ny. I dagens anledning havde han klædt sig i et mørkeblåt jakkesæt, vævet af en uld og kashmirblanding. Hans hår var pænt friseret og om halsen bar han en kunstners charmeklud for at kunne tørre de værste pletter bort. Han fandt en form for exalterende konfidens i at dette værk skulle gå, specielt med Vladimir ved sin side. Han greb derfor fyrstens hånd og bukkede som han havde gjort så mange gange forinden. Dette var trods alt ikke det første bestillingsværk for Darklighterne, tværtimod havde han malet næsten dem alle. ''Mig en fornøjelse, Moniseur Darklighter'', svarede han, som han venligt nikkede til både ham og skyggen af hvad der engang var hans elskede Aurelia. Han gik straks igang med at sætte staffeliet op, imens han indbød fyrsten til samtale: ''Jeg gætter på at de ønsker en mere.. Rosenrød brud? Mere kød på kinderne?'', foreslog han, ''Vampyrgraviditeter har en så frygtelig indvirken på kvinder, jeg anbefaler at vi forsøger at gøre hende mere... Rund''.
Post by Darklighter (admin) on Sept 8, 2020 14:28:25 GMT 1
"Jeg foretrækker realisme, monsieur Andromedius," sagde Matthew skarpt med et hævet øjenbryn til ham inden han gik hen til lænestolens ryglæn og lagde en hånd på Aurelias hoved. Hun blinkede ikke engang, ænsede ikke han var der. Munden stod lidt halvåben mens hun katatonisk stirrede frem for sig. Væden i hendes mund var sort som havde hun drukket blæk. Vladimirs læber var presset syrligt sammen i en stram mine. Der var sket en forandring så hurtig som han nogensinde havde set. Kvinden skæbne... hans tanker ramte de små glas og den store maskine i laboratoriet, og han gøs. "Men hvis billedet skal udstilles til offentlig skue-" begyndte Vladimir. "Årh, det ser vi på," sagde Matthew med et bredt smil og strøg en hånd fraværende over Aurelias hoved som var hun en dukke han havde placeret i et dukkehus. "Enten skal det op i mine private gemakker, eller også skal det være en gave til svigerfar." Hans isblå øjne glimtede af fryd over tanken om hvordan Quintin ville reagere på at få et billede af hans datter i hendes nuværende tilstand, uden mulighed for at gøre noget fra eller til.
Let the sin we swim in drown us, let the world shatter into dust Nothing else matters, only us
Post by Felix Pvelius Andromedius on Sept 8, 2020 14:38:31 GMT 1
Felix sank en klump, men nikkede ved Matthews ønske. Det var et billede som aldrig hverken ville eller skulle eksistere. ''Om forlov?'', bad han som han gik mod parret. Blidt lagde han sin feminine langfingrede hånd på Matthews hage for at flytte ham. Kortvarigt fik de øjenkontakt og i det øjeblik forestillede han sig hvordan hans finger hurtig skulle blive bidt af. Det var denne tanke som fik ham til at smile og nikke som han posituerede Matthews skuldre og hår. Da turen kom til Aurelia, vidste han næsten ikke hvor han skulle starte. Med lette fingre greb han om sin charmeklud, hvor han blidt gav sig til at lukke munden på hende, age de få dråber af den sorte væske fra hendes mundvig. Han flyttede hendes ansigt forsigtigt, og gav da slip da han vidste at berørelsen var nok til at kunne sende ham i graven. Han tog da et skridt tilbage og betragtede dem begge. ''Yndigt'', kommenterede han, selvom ordene skar i hans hjerte. Han vidste, at fyrsten blot have bestilt dette værk for humoren. ''Det kommer til at tage nogle timer... Jeg tænker at jeg maler i fire, og så kan I tage en pause'', instruerede han inden han stillede sig bag lærredet med længselsfulde øjne mod Aurelia.
Post by Darklighter (admin) on Sept 8, 2020 14:49:42 GMT 1
Matthews øjne var smalle sprækker mens han holdt øje med hver en bevægelse som maleren foretog sig. Manden havde styr på sin komposition, og han ville lade det meste være op til ham, men han ville have at det skulle være så direkte en oversættelse fra virkeligheden til lærredet som muligt. Han var ret overbevist om at billedet kunne risikere at blive destrueret hvis han sendte det afsted til Quintin med det samme, så for en god ordens skyld ville han beholde det selv et lille stykke tid inden han sendte det til Rom. Eventuelt få lavet en mere af det bare for en god ordens skyld. "Vi har al den tid i verden du har brug for," sagde han med et smalt smil. Vladimir så på scenen der udfoldede sig foran ham inden han sendte et blik til Felix, der var klar bag lærredet. Han havde skiftet batteri og fået hjælp af Gabriel til at sænke styrken i remoten, men han havde ikke haft tid til at nå at afprøve det på Felix endnu. Og så var der hele sagen om deres færd til laboratoriet. Hvis Matthew fattede mistanke til at skaden ikke var udbedret sådan som han havde påstået, kunne det ødelægge hele planen. Men der var ikke tid til at spekulere over det nu. Hans fingerspids legede med knappens overflade inden han trykkede den ind og aktiverede chippen.
Let the sin we swim in drown us, let the world shatter into dust Nothing else matters, only us
Post by Felix Pvelius Andromedius on Sept 8, 2020 15:01:59 GMT 1
Felix var allerede dybt fokuseret på værket frem for sig. Det var en del af hans talent at kunne dykke ned i sin opgave, uanset hvor forfærdelig den var. Men tnakerne kunne han ikke slukke. Han tænkte på Aurelia, hans dejlige Aurelia. Som han lagde den monokrome bund, forsøgte han inderligt at male hende lig hende selv. Liget frem for ham var blot en skygge, ikke Aurelia som han skulle mærke. Han hævede penslen, som præcis var dyppet i den grå farve. Malingen lød våd mod lærredet, men kun kort da lyden blev erstattet af et tyndt bump som penslen faldt til jorden. Felix skævede til den, inden han rakte ud efter en ny, som han på ny tabte efter at have dyppet den. En kaskade af grå og hvide pletter udfoldede sig på tæppet under ham. ''Jamen dog'', udbrød han perplekst, idet han endnu engang rakte ud efter en pensel. Det frydede ham at maskinen endelig virkede.
Post by Darklighter (admin) on Sept 8, 2020 15:06:12 GMT 1
Vladimir havde stået og febrilsk holdt øje med Felix. I starten havde han været i tvivl om den lille chip ville fungere, og det havde ladet vente på sig men endelig begyndte der at ske noget. Penslernes tunge dumpen mod gulvet var et godt tegn. Han skævede til Matthew der hævedet et øjenbryn og så irriteret fra Felix til Vladimir. "Vladimir, din yngling vil hellere være gulvmaler end kunstmaler, fornemmer jeg," sagde han spydigt. Aurelia reagerede ikke på noget. Hun sad som et spøgelse og så ud i luften, tomt og dødt. "Felix! Min søn, er du ok?" spurgte Vladimir og trådte over til Felix for at tjekke op på ham.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Sept 8, 2020 15:16:25 GMT 1
Felix hævede sit blik fra lærredet og skulle til at svare fyrsten. Det var ukarakteristisk at for ham at tabe penslen, endnu mere at reagere på noget andet imens han var igang med sit værk. Men dioden virkede, og han vendte sig mod Vladimir med fremstrakt hånd. ''Papasha, mit greb'', svarede han som var han forskrækket og samtidig perpleks over hans hånds pludselige afsigelse for hans 'vilje'. Det var med disse ord at han nu tabte paletten fra den anden hånd som faldt ubarmhjertigt på det gamle håndvævede tæppe. Et vådt smask af maling som forenede sig med de gamle strukturer gav sig til kende, og Felix måbede. ''Det var ikke min mening, jeg beklager, det-'', nærmere kom han ikke i sin undskyldning inden han ligeså selv landede på gulvet med et klask og rykkede i sig som en fisk på land. Hans hænder var knyttede, og hans øjne var lukket tændt som hans tænder blottede sig i krampeanfaldet.
Post by Darklighter (admin) on Sept 8, 2020 15:47:16 GMT 1
Vladimir trykkede flere gange på remoten for at standse aktiveringen af chippen men det var som om den ikke lystrede. Han havde efterhånden glemt hvor mange gange han havde trykket og mistet fornemmelsen af om den skulle være aktiveret eller deaktiveret nu. Butleren Rex, den støvede gamle Sacre Sang vampyr, der havde forholdt sig tavs ved døren for at overvære den stort anlagte portrætfremstilling (og på privat basis også en fan af Andromedius' værker), trådte frem for at gøre noget, men Matthew beordrede ham med en håndbevægelse at standse. Et lille smil hvilede i mundvigen mens han betragtede Vladimir forsøge at holde på Felix så han ikke spasmede ud over det hele. "Åh jamen dog, Vladimir, det lader til at du ikke fik alt med derindefra, hva?" spurgte han og smilet blev bredere og øjnene fulde af hån. Vladimir knurrede vredt en samling eder og forbandelser på russisk inden han kunne mærke hvordan planerne havde givet bagslag. "Hjælp mig istedet for at stå der og se til," vrissede han. Matthew forlod Aurelia i stolen og gik hen til den sprællende maler. "Jeg ville kunne gøre det bedre hvis vi gik til mit værksted," sagde han og knælede ved Felix' side. "Nej!" Vladimirs stemme smældede skarpt. Han ville ikke have Felix tilbage op i det rædselskabinet og slet ikke med Matthew for enden af en skalpel, selvom han på alle leder og kanter var bedre til det arbejde, der egentlig var krævet for at hjælpe Felix.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Sept 8, 2020 15:56:24 GMT 1
Rystelserne var vedvarande. Hvis ikke at Vladimir havde grebet hans hænder havde Felix nok let kunne vippe både staffeli og det tilhørende materiale bord med sig. I sit sind forbandede han moderne teknologier, hvordan kunne man overhovedet sælge sådan noget med retvise? Den måtte jo være defekt. Hele hans krop syntes at skrige lydløst som den vred sig i forskellige retninger. Han fik tvunget et øje åben ved Matthews foreslag og rettede skarpt sit blik mod Vladimir. Matthew var den absolut sidste, som skulle røre ham. Både på grund af hans track record, men ligeså meget ifølge frygten af at få Vladimir i fedtefadet. Da et mekanisk smæld lød fra Vladimir gemmere, slappede Felix' krop af ligeså. Udmattet, slog han hovedet tilbage i måtten og lukkede øjnene imens hans krop lå bumstille.
Post by Darklighter (admin) on Sept 8, 2020 16:18:21 GMT 1
Vladimir så til med rædsel da Felix' krop blev stiv som et bræt foran dem. En træls lyd af en klukkende latter nåede ham og han så til siden på Matthew der rystede på hovedet og havde svært ved at undertrykke sin latter. "Åh Vladimir, du har da ikke gjort det dér mikro-chip stunt?" sagde han bag en hånd der var med til at skjule det brede smil. "HVAD VILLE DU SELV GØRE?!" Vladimir rejste sig, rasende, hænderne knyttede. "Han har lidt de sidste mange tusind år og jeg gav det et ærligt skud, uden meget at miste!" han gestikulerede til den lammede maler på gulvet. "JEG FORSØGTE AT HJÆLPE!" Matthew så ikke engang op på ham men fik lukket munden på ham med en hævet hånd inden han greb om Felix' baghoved. Hans fingre kørte som en rutineret fysioterapeut langs kanten af den lange flænge der var blevet bandageret for en uges tid siden og nu atter var blottet. Han sukkede og så op på Vladimir. "Hjælp mig med at få ham op på bordet," sagde han, stadig smilende men med en vis respekt for Vladimirs oprørte følelser. Han sendte Rex et blik der gjorde at den gamle butler gik hen til skrivebordet og forsigtigt fik fjernet alt derfra over til et lille sofabord ved pejsen. De løftede Felix op som var han en statue og fik ham båret hen til bordet hvor de lagde ham på maven. Matthew greb en tynd brevopsprætter af sølv og lirkede den ind i kraniet på den unge vampyr. Han sendte Vladimir et spottende smil. "Det er din egen skyld, Vladimir," sagde han inden han fortsatte og fik stukket brevopsprætteren langt nok ind til at han kunne grave chippen ud. Den var tværet ind i blod og han lagde den i et kniplet tørklæde. "Så, monsieur Andromedius," sagde han og duppede flængen fri for blod. "Skal vi komme videre med maleriet?" spurgte han mens han tørrede hænderne af for blod og slog dem sammen og sendte Vladimir et afventende blik. Vladimir tog om Felix' ansigt. "Felix? Felix, kan du høre mig?!" spurgte han febrilsk.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Sept 8, 2020 16:45:34 GMT 1
Der lå han, stiv som et bræt og alligevel, kunne han mærke hvordan hans krop var som en kludedukke i armene på de ældre. Det var i det øjeblik hvor Felix bestemte sig for at fordømme alt moderne teknologi. Han hadede det, med en passion. Måske ligeså meget som han hadede Matthew. Han forsøgte at sende et nægtende blik mod Vladimir da han mærkede Matthews teknisk dygtige hænder. Han mærkede knapt hænderne men så snart som chippen var fjernet følte han sin krop vende tilbage.Det startede småt, med fingrene, med tæerne. Han sukkede og kiggede straks på Vladimir, han løftede afkræftet sine hænder og greb om Vladimirs fingre. ''Aldrig mer'', svarede han med et gisp. Han følte sig ikke anderledes, bare fri som han ved hjælp af Vladimir fik sat sig op. Han lænede sig frem over og holdt en hånd på brystkassen. Hans fine blazer var plettet i den monokrome farvelade og han så fra Vladimir til Matthew nu. ''Skal jeg stadig male?'', udbrød han schokeret. Selv Matthew burde vel have set hans stand.
Post by Darklighter (admin) on Sept 8, 2020 16:53:48 GMT 1
"Ja, vi har ikke hele dagen, vel?" sagde han med et koldt blik på ham. Han var bedøvende ligeglad med Felix' tilstand. Vladimir kunne have ladt være med at gøre sådan et stunt for at forhindre sin yngling i at skulle male hans hjertenskære, der med en smule viljestyrke havde kunnet dreje hovedet og set hvad der var foregået. Aurelia sad stadig som en stivnet dukke, hænderne foldet over den udspilede mave, og øjne så store som tekopper. Men indeni skreg hun. Indeni slog og bankede hun på en glasklokke som hun stod i, ude af stand til at bryde ud og række ud efter Felix. Indeni græd hun, men hendes sorte øjne var uden udtryk og der var ikke antydningen af følelser på ydersiden af hende på grund af blodmanglen, der lige akkurat holdt hende i live og nærede barnet. Vladimir gik hen til Matthew og så alvorligt på ham. "Han kan ikke mere idag," sagde han bistert men et enkelt blik fra Matthew fortalte ham at der ikke var noget at rafle om. "Jeg har afsat idag til dette forehavende, Vladimir, jeg har ikke tid til at ændre min tidsplan," sagde Matthew afmålt inden han nikkede til Felix for at fortælle ham at han skulle genoptage arbejdet inden han gik tilbage til lænestolen og stillede sig i præcis den samme position som anvist før Felix fik sit anfald. Rex begyndte at fjerne tingene tilbage på deres plads på skrivebordet uden et ord.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Sept 8, 2020 17:15:00 GMT 1
Felix kiggede nærmest bedende på Vladimir, men vidste ligeså at der ikke var noget han kunne gøre. Matthew bestemte, bestemte alt. Det gav Felix ondt i maven. Rystende rejste han sig, og samlede de tabte pensler og palletten op fra gulvet som han holdt i rystende hånd. Værket kunne blive det smukkeste han havde malet, eller det mest tragiske. Måske selv begge? Han sænkede sit blik mod lærredet som han kæmpede for ikke at vise sin utilfredshed ved situationen. Der fandtes trods alt intet at gøre, og på sin vis stod han nu i gæld til Matthew. Han rettede sig da op, efter at have sundet sig, og hævede sin pensel. Billedet som efterhånden kom til syne under hans kyndige fingre var blandt de smukkeste han havde skabt. Malingen var placeret med talentfulde penselstrøg og malingen blev spredt som kærtegnede han lærredet. Dette bestillingsværk gik udover alle grænser for, hvad han før havde skabt. Det var livagtigt, rædselsfuldt og smukt på en markaber måde. Da han var færdig, efter at havde malet ufortrødent i otte timer, rejste han sig og tørrede sine hænder af i kluden ved hans side. ''Nu mangler detaljerne, men laget behøver at tørre... Olie'', forklarede han, hans stemme skælvede stadig under det enorme pres.
Post by Darklighter (admin) on Sept 8, 2020 17:23:29 GMT 1
Vladimir havde siddet stoisk bag Felix og fulgt hans strategi. Han glemte en smule hele den bizarre situation, vreden over ikke at kunne have forhindret dette smukke rædselsværks tilblivelse, mens han så de mesterligt påførte strøg langsomt danne et billede i så stor kvalitet at det kunne have hængt på Louvre og kostet en formue at erhverve sig. Motivet var klassisk men frembragt med så stort et talent at det var svært at kunne bestemme hvor stor en værdi det ville kunne blive omsat for. Han rejste sig ved Felix' ord og klappede ham på skulderen for at vise sin stolthed af hans arbejde. Matthew gik over for at se billedet og nikkede smilende. "Meget godt," sagde han. "Måske lige ændre lyset her og der," han pegede et par steder ud der stak ham i øjnene. Vladimirs hånd var ved at knuse hovedet på stokken og han så kortvarigt rødt inden han fik styr på sit raseri. Hvor vovede han?! "Ellers andet?" spurgte han knurrende. "Nej, det er nok det," sagde han med et smalt smil inden han gik mod Aurelia og servede et glas med varmt blod for hende. På lang afstand kunne man lugte det var blod der indeholdt stof, der ikke burde være i blod. Han hjalp hende med at drikke et par slurke og hun blinkede endelig med øjnene for første gang i de otte timer de havde siddet der, samt rettede lidt mere på sine fingre, der var kroget sammen som en død edderkop folder sine ben sammen om sig.