Post by Alois Bonnefoy on Nov 2, 2020 13:25:11 GMT 1
Forklædet hang løst om hans smalle figur. Det hvide ærme var han kommet til at dyppe i den røde suppe, hvorefter han havde foldet det op til en perfekt kant. Hans bukser var plettede af mel, og tørret dej havde klumpet til på hans blege arme. Duften af nybagt brød fyldte luften i det lille køkken, og pæonerne stod friske i hver vindueskarm. Han havde altid elsket blomster, roser og pæoner i særdeleshed. De mindede ham om champagnefarmen og hans familie. Et dybt suk af melankoli undslap ham ved tanken om hans søstre derhjemme, om markerne og hans moder. Han hævede det tyndstilkede glas mod sine læber og tog i et kort uforstyrret øjeblik en slurk. Men nydelsen var kortvarig da han straks blev stoppet af lyden af den hidsige suppe der bobblede lystigt. ''Non, non, non'', gispede han som kun en ægte franskmand kunne idet han stillede vinen på bordet med et plask for at løbe mod sine gryder, hvor han straks gav sig til at skrue ned og røre i bunden.
Hele aftenen havde Benedict forsøgt at få kontakt til Alois, men han var til sidst blevet enig med sig selv om at han nok var travlt optaget i restauranten. Selvfølgelig. Altid optaget af sin mad og kokkerier. Benedict forstod det ikke helt. Mennesker var deres føde, hvorfor så brødføde dem? Han var dog endt med at tage sin lange brune frakke og begive sig igennem byen til adressen hvor Le Petit Gris lå, velbesøgt denne aften af en god håndfuld kunder der ventede på den famøse koks middagsmad. Han hilste hovedtjeneren, der genkendte ham og nikkede bagud som tegn til at henvise ham til køkkenet. Det var et privat selskab så der var ikke andre end dem og dermed kun Alois selv og tjenerne. Selvom Benedict ikke helt forstod hans fascination af mad, var det for ham fascinerende at se hvordan Alois arbejdede som en metikuløs maskine. Han standsede i døren med armene over kors og skulderen lænet mod dørkarmen mens han betragtede manden arbejde intenst på sin suppe. “Hvorfor tager du ikke din telefon?” Spurgte han og brød stilheden der kun var blevet forstyrret tidligere af suppeskeens metalliske skramlen mod indersiden af suppegryden. “Du ved godt du kan bruge den håndfrit, ikke?”
Post by Alois Bonnefoy on Nov 2, 2020 22:30:19 GMT 1
Basilukum, porcinisvampe og tyk fløde, duftende omfavnede ham, kærtegnede hans let dunede hage og kyssede dampende hans læber som han stod lænet indover gryden. Det var en symfoni, og han kunne næsten høre musikken som var han omfavnet af synesthesia. Han havde netop startet med at nynne en fredelig melodi som engelskmandens accentbetonede stemme skar igennem hans ellers fredelige køkken. Han rettede sig op, som var han ikke helt klar til at slippe sin suppe som nær havde brændt på. ''Du er for afhængig af moderne teknologi, Benní'', svarede han som han tørrede sine hænder af i sit allerede beskidte forklæde. ''Der er større passion i de gamle metoder'', hans stemme var mild, intet tegn på den foregående nats diskussion. Men heller ikke en indrømmelse af mobiltelefonen som lå sølet ind i den røde suppe ved siden af håndvasken. ''Du kom jo til mig, oui?'', han stillede sig nu fremfor englænderen samtidig med at han foldede sine arme over kors og sendte ham et skævt, drillende og sågar kærligt smil.
Benedict sendte ham et misbilligende blik som han rettede sig op og gik et par skridt forbi ham ind i det velduftende køkken. Han studerede den simrende suppe med et kort blik. "Det er næsten som om din mad betyder mere for dig," han vendte sig langsomt med et neutralt ansigtsudtryk men øjne der var mørke af følelsen af at være sat til side af manden, han elskede, "eller ihvertfald nok til ikke at ville gøre en anstrengelse og snakke med mig, så jeg bliver nød til at komme hele vejen herned for at få dig i tale," han lod en fingerspids glide langs den kølige stålkant af køkkenbordet og fulgte den med blikket. Hans elskedes mekka. Det var ganske rigtigt at Alois tilbragte så meget af sin tid i køkkenet at han næsten var dér mere end hjemme, når Benedict endelig besøgte byen.
Post by Alois Bonnefoy on Nov 3, 2020 11:14:20 GMT 1
Benedicts ord dunkede i Alois tindinger. Han slog opgivende ud med armene og vendte sig mod ham. ''Mon amour!'', udbrød han med et dybt næsten menneskeligt suk. Han betragtede ham, næsten som forventede han at manden skulle springe i hans favn. ''Du behøver ikke at være misundelig på menneskeføde'', han slog hånden mod den boblende suppe hvilken allerede var glemt bort. Hans fornuft tiggede ham om at fortælle manden om den fortabte mobiltelefon, men hans stolthed tillod ikke ordene at falde over hans læber. For det var tildels sandt at Alois stadig var en mand af sin tid, han foretrak at være elektronikfri, og havde bare skaffet sig en telefon fordi det var tidens fasette, og et krav fra Benedict. Han tog nu et skridt mod ham, klar til at omfavne ham for alt han ønskede var at tildele hans hårde marmorhud en regn af blege kys. ''Fortæl mig om din nat'', bad han venligt, selvom han nu måtte flytte sig fra manden for at røre mildt i gryden.
Benedict var ikke så hurtig til at overgive sig og han kunne stadig mærke han var opkørt over deres skænderi natten før. Et banalt skænderi om noget han ikke længere kunne huske hvad var, men som måske havde givet anledning til gnidninger, som det altid gjorde, og han følte de havde brug for at friske luften mellem dem og redde eventuelle kurre på trådene ud inden de fortsatte deres tilværelse sammen. Han sukkede og strøg en hånd gennem det vilde hår mens han lod Alois overtage sin tjans igen ved gryden. "Skammeligt kedelig," bemærkede han om sin nat. "Jeg har rettet mit holds lektier. Så få af de unge nutildags har forstand på senmiddelalderens romantik. De gamle tekster bliver belyst i deres selvfede nutid," hans læber krængede nedad for at vise hans misbilligelse af sine studenters kunnen. "Skal der ikke altid salt i sådan noget dér?" spurgte han og greb med de næsten permanent blækplettede fingerspidser, ud efter hvad der lignede groft salt og slyngede det i suppen med en elegant bevægelse. "Så! Perfection!" udbrød han og så smilende på Alois, stolt af at have hjulpet sin elskede i sin passion. Måske kunne de dele det sammen hvis Alois bare tog sig tid til at undervise ham og lære ham håndværket?
Post by Alois Bonnefoy on Nov 3, 2020 12:12:42 GMT 1
Benedicts mangel på omsorg gik ikke Alois forbi, han vidste at gårdsdagens skænderi stadig nagede ham selvom at han selv havde sluppet det helt. Han rørte nu eftertænktsomt i gryden som han lyttede til Benedict og rystede svagt på hovedet: ''En reflektion af deres egen l'amour, måske? Den moderne tids kærlighed er så flygtende, det er ganske smukt at man deler sig selv så meget'', musede han sine egne holdninger. Han nød den moderne ungdom, deres kærlighed og kødelige udskejelser passede hans tids syn på kroppens fordeling. Et lille smil spredte sig på hans læber som han lænede hovedet en anelse på skrå som for at observere sin suppe med en hvis kærlighed. Det lange blonde hår faldt over hans skuldre som et gyldent slør, og halvt frem for hans øjne. Han var kort i sin egen verden indtil han med ét greb fat i Benedicts arm med en umenneskelig fart. ''Voila?! Ét voila?! Non, non! Sacre bleu, Benedict!'', udbrød han som han nu så hvordan parmesanblandingen smeltede i den boblende varme. Han forkastede sig englænderens hånd og gav sig febrilsk til at fjerne hvad han kunne af parmesanen med træskeen. ''Hvordan kunne du?! At lave mad handler om en perfekt balance! Man kan ikke bare kaste i som en... Som en smagsløs tedrikker'', han så fornærmet fra sit værk til Benedict inden han greb ham i ærmet og tvang ham til gryden. ''Næsen, hér! Du kan dufte det! Beskheden, oui?'', han prikkede sig selv på næsen for at vise hvad han mente imens han gestikulerede mod gryden.
Benedict udbrød et lidt overrasket gisp over Alois’ reaktion over hans forsøg på at hjælpe. Et næsten fåret udtryk kunne ses på hans ansigt mens han stod og forsøgte at redegøre for hvad han havde gjort forkert. At han blev tvunget hen til maden for at lugte til den gav ham en usigelig kvalme og han rev sig løs for at nå hen til den nærmeste køkkenvask og kaste den smule blod op som han havde nået at få indenbords den aften. Han så skuffet og samtidig vredt på Alois. “Prøver du at forgifte mig?!” Udbrød han og var ved at vælte bagover. Mad var Alois’ passion, og det skulle han have lov til at udføre, men Benedict foretrak at være på afstand af det. Selv som ung og menneske, før hans forvandling, havde han været dårlig til at indtage mad hvilket også havde medført at hans krop var en smule spinkel og underernæret ved forvandlingen, og dette træk ved ham havde sat sig så mad nu i de fleste henseender gjorde harm decideret dårlig selv uden at indtage det. At han havde forsøgt at hjælpe var en kæmpe gestus fra hans side, og han vidste at Alois var bekendt med hans skavanker overfor menneskeføden. Alligevel insisterede franskmanden på at være kok, og Benedict var snart ved at have fået nok. Han spyttede noget blod ud i håndvasken og skyllede det væk med vandet fra handen inden han tørrede munden med en serviet og så dystert på Alois. “Din mad er tydeligvis mere vigtig end jeg,” sagde han og trak jakken mere om sig. “Jeg går bare,” han skridtede mod døren igen, et forsøg på at være resolut men han håbede inderligt at Alois ville standse ham.
Post by Alois Bonnefoy on Nov 5, 2020 17:21:58 GMT 1
“Jeg tror at jeg havde fundet bedre måder at forgifte dig på hvis det var min intention”, svarede Alois tørt imens han stirrede på sit hjertes udkårnes voldsomme reaktion på maden. Han havde altid set det som en overreaktion, en klar afvisning af hans erhverv og forkastning af sin menneskehed. Alois rynkede på næsen af ham, imens suppen nu stod glemt på komfuret. “Hvis du vil hjælpe, bliver du nødt til at bruge dine sanser. Det er ikke bare ‘perfection’, det bliver ‘merde’”, han vrængede det engelske ord som var det gift i munden på ham, selvom hans udtale var langt mere påvirket af hans franske. Hans næste kommentar fik Alois til at himle med øjnene, hvor mange gange havde de ikke diskuteret dette? Har løsnede sit forklæde idet manden åbnede døren ud til restauranten. “Kom nu tilbage mon couer”, kaldte han efter ham imens han fulgte efter ham. Hans offentlige show of affection generede ham ikke, det lå ham naturligt at nu gribe fat i mandens albue for at hive ham tilbage. “Bare lad mig færdiggøre selskabets middag, du kan læse fra din bog imens, oui? Jeg lytter”, forsøgte han som han nu bakkede tilbage mod køkkenet imens han holdt ham i ærmet. “Der er ingen grund til at være så dramatisk, Benedict”.
Benedict lod sig modvilligt trække med tilbage til køkkenet hvor han med en mund som en smal streg satte sig på en stol i et hjørne og lod Alois færdiggøre sit forehavende. Han tog en bog frem og slog op der hvor hans bogmærke markerede hans progress, men han havde svært ved at læse ordene og danne sammenhæng mens tankerne jog igennem hans hoved, så hvordan skulle han kunne læse op. Han havde ikke engang lyst til at give ham den tilfredsstillelse at lytte til ham, når han var så forblændet af sit arbejde og sit håndværk, hans elskede cuisine. Han sukkede frustreret og lukkede bogen sammen, holdt den mellem hænderne som en skoledreng holder en salmebog og så på Alois, fulgte hans præcise bevægelser rundt om maden, som en danser rundt om en central rekvisit i et skuespil. "Kunne du finde noget andet at gå op i der ikke er så... besk?" spurgte han, både eftertænksomt som var det et reelt spørgsmål, men samtidig også en smule stikkende, for at vise sin misbilligelse af hans fag.
Post by Alois Bonnefoy on Nov 5, 2020 18:35:08 GMT 1
Alois nåede præcis at placere et varmt kys på mandens pande imens han bandt sit forklæde på ny, inden han vendte sig mod gryderne på ny. Han begyndte på sin dessert og var straks i sin zone. Han lyttede ikke til Benedict, men istedet nikkede han fraværende og brummede ind i mellem som for at svare i tilfælde af at manden faktisk læste. Men selv den lyd døde snart ud som han dekorerede de små creme brulées med tørrede blomster. ''Undskyld?'', spurgte han idet han opfattede stilheden efter hans spørgsmål. Han rettede sig op og lyttede endnu engang til sin udkårnes spørgsmål. Et mildt smil spredte sig på hans læber som han rystede på hovedet. En skygge faldt over hans ansigt. ''Dette... Maden... Er det sidste som forbinder mig til min menneskelighed, det ved du... Uden dette er jeg blot en tom skal af mit gamle selv'', svarede han alt imens hans stemme blev tung og sørgmodig. ''Det er ligesom at du holder dig til dine bøger.. Dybt forgabt i menneskelitteratur... Jeg gætter på at selv du forsøger at beholde din menneskelighed således? Foruden disse... Fag er vi blot onde skabninger''.
Stilheden sitrede imellem dem og man kunne have hørt en knappenål falde til jorden. Istedet blev det en sprutten og syden fra suppen da en enkelt dråbe var gledet ned på kogepladen. Det gav næsten et sæt i Benedict mens han holdt blikket på Alois og endelig rejste han sig fra stolen der væltede lidt bagover og skrabede mod væggen inden den endelig gled ned, væltede en spand med en moppe og sæbevand i så det flød ud på gulvet omkring hans sko. Alligevel ænsede han det ikke mens han pakkede sin bog ned i tasken igen med en resolut mine. "Du... og din menneskelighed," spyttede han mens han pakkede sammen og tog sin attachetaske i hånden igen. "Jeg havde håbet du var ved at være ovre det, ærligt talt, Al!" sagde han, og hans stemme rystede, både af vrede, men også skuffelse over at han kunne tro sådan noget om ham.
Post by Alois Bonnefoy on Nov 5, 2020 19:07:31 GMT 1
''Sagde jeg noget forkert?'', udbrød han da englænderen rejste sig fra stolen. Bragene gav genlyd i det lille køkken og Alois stod nu med læberne let adskildte imens han lyttede på manden. ''Men jeg kan ikke ignorere min fortid, Benní! Det kan du heller ikke'', han gik nu til ham, og rakte hånden frem for ligeledes at gribe om håndtaget på hans taske, imens hans blik hvilede på hans. ''Føler du dig ikke skyldig? Hver aften lader to livet bare for at du skal overleve'', han rystede på hovedet og hævede sit blik mod lyset som for at bekæmpe tårerne. Han sled nu tasken til sig. ''Det er min fejhed der sikre min overlevelse, og min hobby der beskæftiger mig, og du-'', længere nåede han ikke før end attachemappen åbnede og utallige papirer hvirvlede rundt i det lille køkken. Han så op og rundt på papirerne som faldt som sne, nogle lagde sig på det beskidte gulv, andre i vasken men tilsidst en del på de blussende plader. Straks opstod en flamme, og med et gisp greb Alois ud efter brandslukkeren og gav sig til at sprøjte hele lokalet, inklusive Benedict.