Post by Felix Pvelius Andromedius on Sept 28, 2020 11:04:32 GMT 1
Han trykkede sit knæ ned. Han kunne høre den milde knasen som knapt var hørlig for et menneskeøre. Hans blik var køligt og mørkeblåt som det stirrede direkte ud frem for sig. Det var da han slap sit tag og lod mennesket falde slapt til jorden. Han havde ingen intention om at tage blodet som han nu observerede glide langsomt over de gamle trægulve og ned mellem de slidte planker. Han smørrede sine hvide blodstængte ærmer op og gned fraværende sine hænder af i skjortekanten inden han rettede på sit tøj så at det sad perfekt. Hans krøllede hår var vildt efter offerets kamp, men adrenalinen var for længst forsvundet som livet havde slukket sig i ældre mand der nu lå på gulvet mellem de mange bogtårne. Han havde været ude med skraldet som Felix havde lokket ham ind i boghandlen med løftet om at vise ham nogle ældre bøger om borgerkrigen. Det havde været en god kamp, han havde været stærk, men ikke stærk nok. Han rakte ud efter et viskestykke og gav sig til at gnide blodet bort imens han atter fulgte blodets vandring over gulvet.
Post by Vladimir K.T. Darklighter on Sept 28, 2020 11:13:27 GMT 1
Det havde været en rum tid siden Vladimir havde set noget til sin yndling og han havde denne aften sat kurs mod boghandlen der lå ud til Place du Tertre. Der var støvregn i luften der lagde sig i hans sølv-grå manke og han trak den lange frakke mere omkring sig for at undgå at for meget fugt nåede ind under dens beskyttende uld. Der var få mennesker på pladsen nu hvor højsæsonen for turister var gået på held, men efterårets pynt af tarvelige flagermus og græskar var blevet sat op i barernes vinduer og butikkernes displays. Han havde ikke hørt meget fra Gabriel om turen til Firenze. Hans hjemkomst var blevet overskygget af modtagelsen af Judas' afhuggede hoved og efterfølgende næsten krigsstemning i palæet mellem Gabriel og Matthew, hvor den unge vampyr var på nippet til at tage direkte til Rom og give pave Quintin samme behandling, og Matthew havde måttet bruge dage og uger på at berolige ham igen og forsikre ham om at den behandling Quintins datter var nok straf for manden. Vladimir havde holdt sig til biblioteket med Fleur, eller givet sig tid til at oplære Rose. Men i aften var turen gået til Felix, og tankerne ligeså. Han var glad ved tanken om at mandens intellekt var vendt tilbage og der var forhåbentlig gode udsigter i vente for hans fremtid, så han havde planlagt et uanmeldt besøg i hans boghandel. Klokken bimlede som han åbnede døren og trådte ind. Han nåede at smile ved synet af Felix men standsede brat efterhånden som scenen for ham tog form. "Felix..." en rynke formede sig på hans pande som han så fra den døde mand og til sin yndling. "Har du... er du igang igen?" spurgte han med henvisning til antikvarens tidligere moderiske tendenser der var gledet i baggrunden efterhånden som hans skade havde sat sig mere permanent i ham med tiden.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Sept 28, 2020 11:21:40 GMT 1
Felix blev brat vækket fra sin slump hvor han overvejede om han skulle rage mandens negle af og gemme dem i et syltetøjsglas, bare for at dumpe den i et helt andet sted i Paris. Der var noget excalterende om at læse om disse mordmysterier i avisen. Han hævede langsomt sit blik mod Vladimir, et smil fandt vej på hans fyldige læber. ''Stimulansen er så kortvarig'', kommenterede han blot imens han smed karkluden over sin skulder. ''Jeg keder mig'', med disse ord rakte han ud efter en gammel dug som han smed som et ligklæde over manden. Det sugede blodet til sig og bredte sig hurtigt som et batikmønster på den gamle guldbrokade dug. ''Hvad kan jeg gøre for dig?'', spurgte han, han vidste bedre end at storme frem og give sin skaber et kram i hans nuværende tilstand. Istedet gav han sig til langsomt at knappe sin blodstængte skjorte op.
Post by Vladimir K.T. Darklighter on Sept 28, 2020 11:27:22 GMT 1
Med et par fingerspidser om den krogede næseryg forsøgte Vladimir at simulere hvordan han skulle undgå at blive alt for oprevet over den unge vampyrs handling. Han havde forsøgt sig med hans adfærd før i tiden, og takket være skaden havde han ikke haft brug for at gøre noget større indhug i hans tilværelse efterhånden som de moderiske tendenser var falmet. Men nu var sagen en anden. Kedsomhed var helt klart en grund til at Felix gjorde som han gjorde, og det var måske det mest smertelige ved dette: hans yndlings rastløshed der udmundede i meningsløse mord. "Hvis du nu bare drak blodet så det ikke gik til spilde i det mindste," forsøgte han til en start men valgte at lade det ligge. "Nej, glem det," sukkede han inden han tog sine læderhandsker af og så sig lidt rundt i den rodede boghandel. Det var som om der ikke var blevet ryddet op i flere århundreder, hvilket nok ikke var langt fra sandheden. "Jeg kom blot for at se hvordan det stod til med dig," endte han til sidst og gik hen til en stol hvor han nænsomt fjernede en stabel bøger og lagde til side på et bord inden han satte sig med stokken placeret foran sig og begge hænder på dens bjørnehovedknob. "Gik turen til Firenze godt?" spurgte han.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Sept 28, 2020 11:36:51 GMT 1
''Men jeg er ikke sulten, og-'', mere fik han ikke forklaret sig inden at han blev stoppet. Han kendte til Vladimirs misbilligelse, men han havde altid vidst hvem han var, helt fra den lille landsby kirke. Istedet begyndte han at skubbe bøger til siden for at gøre plads. ''Firenze var skrækkeligt, Papashka'', svarede han imens han greb om mandens lig og løftede det op på sin skulder så at blodet dryppede nådeløst på de omkringliggende bøger. ''Jeg har købt nogle postkort til dig, de ligger der ved siden af'', han drejede sig mod Vladimir imens blodet dryppede som regnen udenfor på de omkringliggende bøger, for at pege på en lille brun konvolut der var fyldt med turistpostkort fra byen. ''Der er store lysende skilte over det hele og der stinker af smog. De har fjernet en del facader... Det var uhyrligt'', med disse ord lod han liget dumpe ned hvor han havde gjort plads. Der lød et hult bump som de ramte gulvet, og nogle omkringliggende bogtårne faldt til jorden på grund af den pludselige rystelse i gulvet. ''Og Gabriel... Han troede vi var i Firenze for at feste, jeg har aldrig oplevet nogen så irriterende'', han satte sig på sine knæ frem for liget og skævede opgivende til sin skaber.
Post by Vladimir K.T. Darklighter on Sept 28, 2020 11:42:35 GMT 1
Vladimir rakte ud og tog kuverten der lå i virvaret. Han trak postkortene ud og betragtede de maleriske motiver, som var blevet skrubbet rene i Photoshop for alle de grimme moderne bygninger og skilte, der sikkert nu fyldte gadebilledet dernede. Han ville have fortalt Felix det inden de tog afsted men han havde haft for meget at se til med Aurelia i palæet og holde Angela og Rose fra Fleur, så han havde aldrig haft mulighed for at snakke med ham. Han smilede mildt og puttede postkortene næsten kærligt tilbage ind i deres konvolut inden han tog dem ind i sin inderlomme. "Det var sødt af dig at tænke på mig, moy syn," sagde han og så tilbage på Felix ved hans fortælling om byen og Gabriels festlige humør. "Jeg skulle mene Gabriel altid ser en mulighed for at feste, ikke sandt?" spurgte han spøgefuldt inden han rejste sig. Endnu en bunke bøger valgte at skride ved siden af ham ved den minimale skælven hans bevægelse gjorde ved gulvet. "Felix, jeg ved du værdsætter dit hjem men..." han så sig omkring, det var næsten svært at komme nogen steder nu for bøger der lå på gulvet omkring hans vinterstøvler. "Har du overvejet at flytte i noget nyt og større og måske mere... organiseret?" spurgte han.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Sept 28, 2020 11:51:49 GMT 1
Der var en vis stolthed i ham som klækkede ved sin frelsernes taknemmelighed. Felix responderede ved at sende ham et hurtigt smil inden han endnu engang lagde blikket mod opgaven frem for sig. Blidt sorg han i hver side af de gamle orientalske tæppe som manden lå på. Han gled det halv over ham med en vis ekspertise. ''Gabriel fester bort sit potentiale. Stoffer og alkohol ødelægger hans system, gør ham langsom. Det er skammeligt'', svarede han som den credo han var, idet han gav sig til nu langsomt at rulle tæppet rundt om liget som en burrito. Han stoppede dog snart i hans bevægelse og så op på Vladimir med et hævet øjenbryn ved hans forslag. ''Jeg tænkte faktisk at jeg skulle spørge dig om det. Jeg er træt af at være antikvar'', han skubbede liget nu endnu engang så at det var rullet op. Han rejste sig og børstede sine knæ af fra støv. ''Det er du som styrer mine finanser, ikke?''.
Post by Vladimir K.T. Darklighter on Sept 28, 2020 11:56:03 GMT 1
Vladimir ville ikke begynde en diskussion om Gabriels festlige tilbøjeligheder. Heldigvis var vampyrer ikke lige så mærket af stoffer og alkohol som mennesker, de "skader" der opstod var så kortvarige fordi kroppen gendannede sig selv så hurtigt, at det var uden grund at være nervøs for. Men det moralske kompas var anderledes måske. Han trådte hen over en bunke bøger og smilede til Felix. "Jo jeg styrer dine finanser, men jeg ved ikke hvad vi skal stille op med dine bøger så hvis du gerne vil noget andet," sagde han eftertænksomt som han så rundt i boghandlen. "Hvad har du af planer?" spurgte han. "Er der noget andet du vil lave eller vil du bare have et hjem der ikke også er en butik?" han prikkede forsigtigt med stokken til en bog der så ud til at være ved at falde fra hinanden allerede.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Sept 28, 2020 12:03:57 GMT 1
Felix foldede artigt hænderne frem for sig og så kort ned på sine skosnuder som han vippede frem og tilbage. Selvom hans skjorte nu bar præg af aftenens udskejelser havde han klædt sig umådeligt pænt efter at skaden var blevet udbedret. Hans bukser var nye, trykte og hans flade 1800tals sko var endelig blevet erstattet af et par nylavede Oxfords. Han hævede sit blik igen og så op på Vladimir inden han klikkede med sin tunge. ''Jeg vil male igen. Jeg ønsker mig et lille hus med en vinduesfacade så det naturlige lys kommer ind ved midnat'', han talte naturligvis om månens skær, det var trods alt det ideelle lys. ''Så der er plads til bøgerne og studie. Men et mindre faldefærdigt sted. Og et med, pas på-'', han greb straks ud efter en anden bunke så at ikke Vladimir blev mejslet ned. ''Et med plads til at jeg måske kan få lov til at undervise, ligesom dig.''.
Post by Vladimir K.T. Darklighter on Sept 28, 2020 12:09:34 GMT 1
Vladimir krydsede endnu en bunke bøger og lod Felix overtage bunken der var ved at falde. Han nikkede sigende til ham mens han fortalte om hans idéer og planer. Det var ikke helt dårligt ihvertfald. "Jeg skal se om vi har nogle matrikler vi kan udstede til dig," sagde han med et forsikrende smil til ham. "Måske det kan gøre en ende på din kedsomhed, hm?" han placerede en tung hånd på Felix skulder, en faderlig gestus for at vise at han ville ham det bedste, men han vidste også det ville blive svært når den unge vampyr var faldet tilbage i sine usunde mønstre. "Men, Felix, kan vi blive enige om at der ikke foregår-" han pegede med stokken til liget, "-den slags ting i dit nye hjem? Og at du får begrænset det så det max går ud over én eller to? Ligesom jeg fortalte dig i Firenze," han klappede ham på skulderen nu, et par tunge slag der var ment til at understrege alvoren af hans ord. "Jeg kan ikke hjælpe dig hvis du bliver opdaget, og disse moderne tiders efterforskning er langt bedre end den var førhen. Så vær varsom, tag alle dine forholdsregler og gør det kun i aller yderste nødvendighed, ikke?" han mønstrede et mildt men bekymret smil og lagde sin hånd mod Felix' kind.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Sept 28, 2020 12:21:29 GMT 1
Vladimirs ord gjorde ham en anelse betuttet. Måske var det følelsen af at blive irettesat. Måske var det tanken om den de mange kropsdele han havde bevaret i kasser i skabet i sit soveværelse. Det var gået stærkt pludseligt, så snart han havde genvundet sit intellekt var det som at kedsomhedens pinsel havde overtaget ham igen, og det eneste der kunne give et øjebliks hvile var mordrusen. Felix blinkede en enkel gang eller to og påtog sig et vældig forsigtigt smil da Vladimir lagde sin hånd mod hans kind. ''Jeg skal nok være forsigtig, Papashka'', svarede han selvom hans smil havde blegnet en anelse ved de irettesættende klap. Han måtte hellere skaffe sig af med beviserne, og hurtigt. ''Kan man egentlig.... Få VCS til at gøre sådan noget rent eller skal man drikke blodet?'', spurgte han nu en anelse forsigtigt.
Post by Vladimir K.T. Darklighter on Sept 28, 2020 12:28:58 GMT 1
"De skulle gerne kunne tage imod alle sager," sagde Vladimir og skævede til liget. Han sukkede og strøg en hånd gennem den stadig fugtige manke efter hans tur i støvregnen udenfor. "Hvis du blot forklarer dem at de skal hente nogle lig så er de som regel ligeglade med hvad der sker med dem," han tænkte ufrivilligt på nogle af de døde der blev hentet fra palæet i ny og næ, når Matthew ikke længere kunne bruge kroppene til sine forsøg og eksperimenter. På det seneste vidste han at der var røget et par nyfødte i svinget fordi Aurelia var ved at være så afkræftet at de ikke altid overlevede. "Men VCS har en diskretionsprotokol, så det kan du bare minde dem om når du snakker med dem, så holder de ikke noget imod dig," han smilede forsikrende til ham. "Hvad angår valg af hus skal jeg se hvad der er, jeg kan ikke love at alle krav bliver opfyldt, og det vil selvfølgelig kræve at jeg kigger på din formue," forklarede han. Han havde investeret Felix' finanser godt, så hvad der var startet småt var faktisk vokset til en betragtelig formue i en schweizisk bank.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Sept 28, 2020 12:38:26 GMT 1
''Tak'', svarede han blot ved Vladimirs tidsinvestering. Han havde ingen anelse om hvor hverken mange eller hvor lidt penge han havde i banken. Tværtimod havde han egentlig bare fået et kort og så brugt det hvis der var noget han behøvede. Selvom de seneste mange hundrede hår havde han aldrig så meget som rørt penge. Der var først nu den seneste måned at noget så gement som tøj var blevet en priotet. Felix rømmede sig da og skubbede hurtigt bøgerne ind på plads. ''Papashka jeg bliver nødt til at vise dig noget, men du må altså ikke blive gal jeg kan bare ikke stå og lade som ingenting'', fortalte han en anelse forsigtigt, han vidste at brænde sjældent faldt ned hos Vladimir. ''Jeg skal nok løse det, ringe til VCS du ved'', han vente ryggen til Vladimir og gav sig til at gå mod den stejle trappe. ''Og jeg skal nok begrænse mig i det nye sted, det gik bare lidt.. Du ved ligesom i Firenze, i krypten'', han kløede sig i nakken imens han forklarede idet de steg op af den snævre trappe.
Post by Vladimir K.T. Darklighter on Sept 29, 2020 15:01:20 GMT 1
Vladimir kløede sig i nakken og sukkede lidt inden han satte efter Felix. Han havde ikke haft et indtryk af Felix var gået så meget tilbage til sine gamle mønstre, men det lod til at det stod værre til end han havde regnet med. Han fulgte med op ad den snævre trappe til det mere beboelige område i det lille faldefærdige hus, der stod som et klenodie til fortiden i midten af Paris. Det var svært for ham at forestille sig hvad der ventede ham men han stålsatte sig selv for ikke at fare fuldstændig ud af skindet. Det var sådan Felix var, og han betalte med sit bragende talent, så det var nogenlunde muligt at argumentere for at det var en fair deal. "Så længe du får det gjort," brummede han som de kom op til de øvre etager.
Post by Felix Pvelius Andromedius on Sept 29, 2020 15:13:36 GMT 1
Der var ingen frygt at skue i Felix blik som de trådte ind på den faldefærdige vindsvåning. Brædderne knirkede under hans sko og han gik først hen for at lukke det lille tagvindue som stod på klem. Taget bar tydelig præg af hans tidligere forkastelse af huslige pligter gennem de mange huller der kærligt slap både vand og aftenvindens luft ind. Det var netop der i lyden af de dryppende taghuller og de mange glas han havde stillet under dem, at Felix gik bort mod et stort mahogni skab. Gammelt, brutalt i jugendstil. Det matchede sengemøblet som bar et tungt gardin omkring sig for at skærme Felix mod solens ubarmhjertige og dræbende stråler. Han greb om skabets knob og trak til med en anelse styrke. Som dørene svingede op, trykkede Felix dem yderligere op. Inde i skabet stod rækker af kasser og syltetøjsglas stablet på en sirlig perfektionistisk måde, præcis som når han malede sine portrætter. Der var øje for detalje, for placeringen af hver menneskelige kropsdel han havde stuvet af vejen i de gennemsigtige glas. Som en nytrimmet køledisk. Felix trådte et skridt tilbage og foldede pænt hænderne bag sig imens han lagde hovedet på skrå. ''Det er næsten en kunstnerisk fornøjelse... Symmetrien, du ved... Men jeg skal nok få det fjernet inden i morgen'', lovede han som han endelig vendte sit blik mod sin frelser. Der var ingen følelse at spotte i Felix' stemme, kun en form for kedsomhed og knapt nogen stolthed over sit værk. ''Der er en mening med galskaben'', han trådte nu et skridt nærmere for at nærstudere sit værk.